خدمات پرستاری در مشهد

چگونه والدین و پرستار کودک می توانند کودکان را تشویق به گفتگو نمایند؟

چطور والدین و پرستار کودک می توانند کودکان را تشویق به گفتگو encourage children talking نمایند ؟
نیازی نیست که بهترین دوست بچه هایمان باشیم ، اما وقتی چیزی در مورد چگونگی طی شدن روزشان می پرسیم قطعا دوست داریم که کودک به گفتگو اشتیاق نشان داده و در مورد تجربیات پیش آمده گفتگو نماید . در این مقاله نحوه شروع مکالمه موفق با کودک در سنین مختلف بیان شده است .

 

به نظر می رسد ارتباطی که بین یک کودک با والدین او در هنگام گفتگوی موثر وجود دارد مدتها قبل از دوران نوجوانی او یعنی در سنین کودکی او شکل می گیرد.
محققان بر این باورند که مهارت های ارتباطی حتی در دوران نوزادی و کودکی نیز ایجاد می شود. وقتی کودک شما گریه می کند و او را مورد توجه قرار می دهید ، به او نشان می دهید شخصی هستید که می تواند در آینده روی او حساب کند.

 

اعتماد به نفس یک کودک در طول روز می تواند تحت فشار هایی مانند مشکلات تحصیلی ، مشکل با دوستان ، خشونت هم کلاسی ها و سایر مسائل اجتماعی واقع شود.
برای جلوگیری از بروز صدمات جدی بر روان کودک لازم است والدین در حفظ پیوند با کودک خود کوشا بوده و به آن اهمیت کافی بدهند .

روانشناسان معتقدند که وظیفه ما به عنوان والدین این است که به کودک کمک کنیم چیزهایی را که در طول روز برای آنها اتفاق می افتد در ذهن خود مرتب و بازگو کنند زیرا کودکان به تنهایی هنوز قدرت تفکر قدرتمندی برای انجام این کار را ندارند.

تشویق به گفتگو در کودکان مهد کودکی

این یک سناریوی قدیمی است: که والدین پس از مهد ، کودک خود را ببینند و از او بپرسند که در کلاس چه کارهایی انجام داده اند و او صرفا بگوید “من نمی دانم” یا “هیچ چیز”.
این پاسخ به این دلیل است که کودکان پیش دبستانی می توانند چیزهای زیادی را درک کنند اما هنوز مهارت های زبانی کافی و مورد نیاز برای بیان واقعی آنچه می خواهند بگویند را ندارند.

اینکه کودک کل اطلاعات روز را به صورت چند کلمه بیان کند و باعث خوشحالی والدین شود برای او بسیار سخت است و بنابراین او آسان ترین تصمیم را میگیرد که بیان کند” نمیدانم ”
برای اینکه کودک را در این فشار قرار ندهید بهتر است که روش استفاده صحیح از کلمات را به کار گیرید و به جای پرسیدن سوالات کلی چند سوال جزیی از او بپرسید . مانند: “امروز چه چیزی را بیشتر دوست داشتی ، میان وعده یا ناهار؟ ” آیا امروز در جنگل بازی کردید یا در ماسه ها ؟ امروز شعر خواندید یا نقاشی کشیدید؟

اگر علاقه مند هستید که کودک در مورد احساسات خود توضیح دهد می توانید در صورت مشاهده تغییر در رفتار او سوال بپرسید : مثلا “وقتی امروز اومدم دنبالت داشتی می خندیدی ، برای منم تعریف میکنی که چی شده بود ؟”

اگر کودک به اتفاقی منفی که تجربه کرده است اشاره نمود قطعا دچار نگرانی خواهید شد اما لازم است دقت نمایید که بیش از حد عکس العمل نشان نمی دهید. زیرا “اگر واکنش های ما بیش از حد باشد ، بچه ها مجبور به سکوت می شوند.”

اگر زنگ خطر و علایم خشم و ناراحتی را روی صورت خود نشان دهید ، ممکن است کودک اشتراک گذاری این نوع اطلاعات را متوقف کند ، زیرا فکر می کند شما را بیش از حد ناراحت می کند.
درعوض ، با کودک خود همدردی کنید ، به او بگویید که می دانید که این مشکل چقدر برای کودک ناراحت کننده بوده است و احساس او را درک می کنید .

تشویق به گفتگو در کودکان پیش دبستانی

روانشناسان توصیه می کنند به محض خروج کودک از در مهد کودک یا هر جایی که  کودک بوده است والدین بازجویی را شروع نکنند.
برای برخی از کودکان این کار یک اشتباه بزرگ است زبرا کودک بعد از اینکه تمام روز در مهد کودک بوده است این سوال و جواب های بی پایان آخرین چیزی است که می خواهد .

بهتر است در هنگام دیدار با کودک چند کلمه محبت امیز به او بگویید به عنوان مثال : سلام عزیز دلم ، دلم برایت تنگ شده است. بگذار کوله پشتی ات را بردارم ” در این شرایط است که کودک مطمئن می شود که مادرم حامی و پشتیبان من است و این همان وقتی است که او شروع به صحبت خواهد کرد.

 

هنگامی که بعد از مدرسه کودک را به خانه می آورید ممکن است مشغول تهیه شام و یا رسیدگی به مشق های کودک شوید و یا تمام وقت در حال انجام امور منزل گردید و تا زمان خواب کودک نتوانید به صورت موثر با کودک ارتباط برقرار کنید .
روان شناسان پیشنهاد می کنند در طول روز خود لازم است که زمانی را به گفتگو با کودک اختصاص دهید و با او وقت بگذرانید. به عنوان مثال بلافاصله بعد از شام ، وقت کودک و مادر بگذارید.


نشستن برای انجام یک فعالیت متمرکز با کودک- حتی فقط ۱۰ دقیقه رنگ آمیزی یا حل نمودن یک پازل – می تواند فضایی را ایجاد کند که کودک شما احساس اشتیاق به آغاز یک گفتگو  را نماید.

شما با این کار به آنها این پیغام را می دهید که برایشان در دسترس هستید. همچنین می توانید از لحظات کوتاهی که در کنار یکدیگر دارید برای تشویق به گفتگو استفاده نموده مانند اتومبیل سواری ، پیاده روی صبح به مدرسه و زمان قبل خواب تا با یکدیگر گفتگوهای کوتاه و مفید داشته باشید.

برای تشویق به گفتگو ، بهتر والدین نیز جزئیات مربوط به روز خود را با کودک به اشتراک گذاشته که این کار به بچه ها می آموزد که هرکسی اعم از کودک یا بزرگ روزهای خوب و بدی را در زندگی خود سپری می کنند .

به خاطر داشته باشید که اگر کودکتان در مورد آخرین بازی ویدیویی که انجام داده است و یا همکلاسی جدیدی که وارد کلاس آنها شده است در حال صحبت با شماست بهتر است در حال مسواک زدن ، اخبار دیدن یا مشغول تلفن همراه نباشید زیرا با این کار کودک را فرصتی را از دست می دهید تا نشان دهید شنونده خوبی هستید. در این شرایط است که کودک به این نتیجه می رسد که برای کارهای سخت و مشکلاتش می تواند به شما مراجعه کند زیرا شما برای حرف های او گوش شنوایی دارید.

بچه های بزرگتر :

اجتناب ناپذیر است که هرچه فرزندتان بزرگتر می شود ، این اتفاق می افتد که از نظر فیزیکی در همه جنبه های زندگی او حضور نداشته باشید.
اما او همچنان برای دریافت حمایت عاطفی به والدین نیاز دارد . سعی کنید وقت کودک با شما در مورد مشکلاتش صحبت می کند تا آنجا که ممکن است ، روی نتایج یا راه حل ها کمتر تمرکز کنید و تنها شنونده خوبی باشید

بسیاری از اوقات ، به عنوان پدر و مادر ، ما می خواهیم مسئله و مشکل کودک را حل کنیم به عنوان مثال ، اگر کودک با یکی از دوستان خود مشکلی دارد ، ممکن است وسوسه شویم که به او پیشنهاد کنیم شخص دیگری را پیدا کند که با او دوست شود ” اما این روش درستی نیست که به محض اینکه کودک در مورد مشکلی با ما صحبت می نماید شروع به حل مسئله و یا قضاوت نماییم زیرا کودک اصلا دوست ندارد که مورد قضاوت قرار گیرد.

روانشناسان معتقدند که  ماشین مکانی عالی برای تشویق به گفتگو در این سن است زیرا کودکان مجبور نیستند با شما تماس چشمی برقرار کنند ، که این امر باعث ناراحتی برخی از کودکان می شود.

همچنین محققان بر این باورند که لازم است به زبان بدن کودک خود نیز توجه کنید. “آنها همیشه با شما صحبت می کنند ، چه با کلمات چه با شانه بالا انداختن یا گریه کردن ” وقتی کودک را در این شرایط مشاهده کردید کافی است به او بگویید ‘من شما را دوست دارم و متوجه شده ام که اتفاقی بدی برایت افتاده است و اما میدانم که دوست نداری الان در موردش صحبت کنیم اما وقتی آماده شدی ، من اینجا هستم. ”

 

سعی کنی با صدای آرام و خنثی با کودک صحبت نموده و هیچگونه هیجانی در  رفتار و صدای شما نباشد. در نهایت ، شما می خواهید فرزندتان از صحبت کردن با شما لذت ببرد و بهتر است با رعایت تکنیک های فوق زمینه مساعد برای تشویق به گفتگو را درکودک بوجود آورید .

مرکز پزشکی تندیس تندرستی با کادری مجرب و متخصص در عرصه ارائه خدمات مراقبت و پرستاری د رمنزل آماده ارائه خدمات شبانه روزی به همشهریان گرامی می باشد. با کارشناسان این مرکز در ازتباط باشید تا در اسرع وقت پرستار سالمند ، پرستار کودک یا پرستار بیمار مورد نیاز به حضورتان ارسال گردد.

0 دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *