خدمات پرستاری در مشهد
چالش های سالمندی را بشناسیم

چالش های سالمندی را بشناسیم

پیر شدن می‌تواند ترسناک به نظر برسد. سفید شدن مو، پیدایش چین و چروک‌ها، فراموش کردن نام‌ها و آدرس‌ها و بروز بیماریها و مشکلات جسمی متعدد همگی چالش های سالمندی متعددی را ایجاد می‌کند. افزایش سن می‌تواند مسائل و مشکلات زیادی ایجاد می‌کند. هر چه پیرتر می‌شویم امیدواریم زندگی ما راحت تر شود.

ما بازنشستگی را زمانی در زندگی خود پیش بینی می‌کنیم که سرانجام بتوانیم آرامش داشته باشیم. در حالی که دوران بازنشستگی و رهایی ازدغدغه‌های روزمره می‌توانند یکی از بهترین سال‌های زندگی ما باشند، اما همیشه نگرانی‌هایی برای سالمندان وجود دارد. با توجه به اینکه سالمندان ۱۲ درصد از جمعیت جهان را تشکیل می‌دهند و تا سال ۲۰۵۰ به سرعت به بیش از ۲۲ درصد می‌رسند، خدمات پرستاری سالمندی  درک چالش ‌های پیش روی افراد سالمند بسیار مهم است. همچنین تشخیص اقدامات پیشگیرانه‌ای که بتواند از بروز چالش‌ها و مشکلات آنها جلوگیری کند، بسیار حائز اهمیت است. به همین منظور خدمات نگهداری از سالمند در منزل با مراقبت و نظارت دقیق بر سبک زندگی سالمندان به حل چالش‌های آنها می‌پردازد. در ادامه به چالش های سالمندی خواهیم پرداخت:
چالش های سالمندی را بشناسیم
چالش های سالمندی را بشناسیم

درگیری با بیماریهایی مزمن متعدد از چالش های سالمندی

براساس شورای ملی سالمندان، حدود ۹۲ درصد از سالمندان حداقل یک بیماری مزمن و ۷۷ درصد حداقل دو بیماری دارند. بیماریهای قلبی، سکته، سرطان و دیابت از شایع‌ترین و پرهزینه‌ترین بیماریهای مزمن سلامتی هستند که سالانه دو سوم مرگ و میر را ایجاد می‌کنند. مرکز ملی پیشگیری از بیماریهای مزمن و ارتقاء سلامت، ملاقات با یک پزشک برای یک معاینه پزشکی سالانه، حفظ یک رژیم غذایی سالم و انجام روتین ورزش برای کمک به مدیریت و یا جلوگیری از بیماریهای مزمن توصیه می‌کند. چاقی یک مشکل رو به رشد در میان افراد مسن است و انجام این فعالیت‌های سبک و ایجاد عادات سالم در زندگی می‌تواند به کاهش چاقی و بیماریهای مزمن مرتبط کمک کند.

بروز اختلالات شناختی در سالمندان و مراقبت پرستاری

سلامت شناختی بر توانایی فرد در تفکر، یادگیری و به خاطر سپردن متمرکز است. رایج ترین مسئله اختلالات شناختی که سالمندان با آن روبرو هستند، زوال عقل، آلزایمر و از دست دادن عملکردهای شناختی است. تقریباً ۴۷٫۵ میلیون نفر در سراسر جهان به زوال عقل مبتلا هستند. پیش بینی می‌شود این تعداد تا سال ۲۰۵۰ تقریباً به سه برابر می‌رسد. شایع ترین شکل زوال عقل بیماری آلزایمر است. براساس اعلام موسسه ملی سالمندان، سایر بیماریها و بیماریهای مزمن پرخطر مانند دیابت، فشار خون بالا، افسردگی، اچ آی وی خطر ابتلا به زوال عقل را افزایش می‌دهند. در حالی که هیچ درمانی برای زوال عقل وجود ندارد، اما داشتن یک برنامه درمانی و  مصرف داروهایی برای مدیریت این بیماریها از پیشرفت اختلالات شناختی سالمندان جلوگیری می‌کند. همچنین خدمات پرستاری بیمار در منزل با فعال نگه داشتن سالمند و تغییر شیوه زندگی او به بهترین نحو از آنها مراقبت می‌کند.

مشکلات روان سالمندان باید درمان شود

طبق گزارش سازمان بهداشت جهانی، بیش از ۱۵ درصد بزرگسالان بالای ۶۰ سال از اختلال روانی رنج می‌برند. یک اختلال روانی رایج در میان سالمندان افسردگی است که در هفت درصد از افراد مسن رخ می‌دهد. متأسفانه، این اختلال روانی غالباً تشخیص داده نمی‌شود و تحت درمان قرار نمی‌گیرد.  بد نیست بدانید که بزرگسالان مسن بیش از ۱۸ درصد از مرگ و میر ناشی از خودکشی در ایالات متحده را تشکیل می‌دهند. از آنجا که افسردگی می‌تواند از عوارض جانبی بیماریهای مزمن باشد، مدیریت و درمان این بیماریها به پیشگیری از آن  کمک می‌کند. علاوه بر این، ترویج سبک زندگی سالم مانند بهبود شرایط زندگی و حمایت اجتماعی از خانواده و از همه مهم‌تر وجود یک پرستار سالمند در منزل می‌تواند به درمان افسردگی کمک کند.

چالش های سالمندی را بشناسیم
چالش های سالمندی را بشناسیم

سقوط و زمین خوردن سالمندان از چالش های سالمندی

هر ۱۵ ثانیه یک بزرگسال مسن در اثر زمین خوردن و سقوط در اورژانس بستری می‌شود. یک فرد سالخورده هر ۲۹ دقیقه در اثر زمین خوردن می‌میرد و همین مسئله علت اصلی آسیب دیدن افراد مسن است. از آنجا که افزایش سن باعث کوچک شدن استخوان‌ها و از بین رفتن قدرت و انعطاف پذیری عضلات می‌شود، افراد سالخورده بیشتر مستعد از دست دادن تعادل، شکستگی استخوان‌ها و لگن  هستند. دو بیماری که منجر به ضعف در سالمندان می‌شوند و آنها را مستعد زمین خوردن و سقوط می‌کند، پوکی استخوان و آرتروز است. با این حال خطر سقوط اجتناب ناپذیر نیست. پرستاری از سالمند بیمار در منزل با انجام آموزش، تشویق سالمند به افزایش فعالیت بدنی و تغییرات ایمنی در خانه از سقوط سالمندان جلوگیری می‌کنند.

بی توجهی و سوء تغذیه سالمندان از چالش های سالمندی

سوء تغذیه در افراد مسن بالای ۶۵ سال اغلب تشخیص داده نمی‌شود و می‌تواند منجر به بروز بسیاری از بیماریها در سالمندان مانند ضعف سیستم ایمنی بدن و ضعف عضلانی شود. دلایل اصلی سوء تغذیه می‌تواند از دیگر چالش های سالمندی در افراد مسن ناشی شود. به عنوان مثال مبتلایان به آلزایمر و زوال عقل ممکن است غذا خوردن را فراموش کنند. همچنین افسردگی، اعتیاد به الکل، محدودیت‌های غذایی، کاهش ارتباط اجتماعی و درآمد محدود همگی باعث سوء تغذیه می‌شود. پرستاری از سالمند در منزل با تعهد به تغییرات اندک در رژیم غذایی، مانند افزایش مصرف میوه و سبزیجات و کاهش مصرف چربی و نمک اشباع، می‌تواند به مسائل تغذیه‌ای در افراد مسن کمک کند.

تنهایی سالمندان را جدی بگیرید

با افزایش سن افراد مسن حساس‌تر شده و نیاز به توجه و مراقبت بیشتری دارند. تنهایی و انزوا و چالش های اصلی دوران سالمندی است. معمولاً افراد سالمند دوستان خود را به علت بیماری آلزایمر یا حتی مرگ از دست می‌دهند. در این دوران صرف وقت با دوستان و اعضای خانواده از اهمیت بیشتری برخوردار می‌شود. تنهایی و بی توجهی به افراد مسن، عوارض مخربی را به همراه خواهد داشت. در صورتی که به دلیل مشغله‌های کاری و مسئولیت‌های فراوان فراموش می‌کنید که به والدین سالمند خود سر بزنید، خدمات مراقبت و نگهداری سالمند در منزل کمک حال شما خواهد بود.

دفتر خدمات پرستاری در منزل تندیس تندرستی

به واسطه قرارداد با پزشکان مطرح در استان خراسان رضوی با ارسال پزشکان عمومی و متخصص به منازل جهت ویزیت در منزل از اتلاف وقت و زمان شما عزیزان در صف مطب ها و دردسر نوبت گیری بی نیاز می کند.

شماره تماس جهت هماهنگی با کارشناسان ما :

۰۹۳۳۸۹۲۳۰۰۰ 

ثابت دفتر:

 

0 دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *