خدمات پرستاری در مشهد
نقش ویتامین ها در بهبود زخم ها

نقش ویتامین ها در بهبود زخم ها:

نقش ویتامین ها در بهبود زخم ها:

ویتامین‌های گروه B :

ویتامین‌های این گروه مولکول‌های آلی می‌باشند که در مواد غذایی وجود دارند و در بدن تولید نشده و از طریق غذا وارد بدن می‌گردند.

کمبود ویتامین B منجر به کاهش قدرت کششی زخم و تأخیر در روند بهبودی می‌گردد.

 

✅ ویتامین C :

 

کمبود ویتامین C باعث خشکی و شکنندگی زخم‌های بهبود یافته قبلی می‌گردد. همچنین کمبود دریافت آن باعث تأخیر روند بهبودی می‌گردد.

از طرفی ویتامین C بر سیستم ایمنی تأثیرگذار بوده و باعث افزایش عملکرد سیستم ایمنی می‌گردد. همچنین خاصیت ضدمیکروبی آن هم بر سرعت بهبودی تأثیرگذار بوده ، بنابراین در مراحل اولیه بهبود زخم در جراحات ناشی از سوختگی بسیار موثر خواهد بود.

 

 

 

✅ ویتامین A :

از جنبه‌های دارویی در بسیاری از فرایندهای التهابی و بیماری‌های پوستی نقش دارد و مطالعات بسیاری تائید کننده نقش ویتامین A در درمان زخم‌های باز می‌باشند. فرایندهای موثر در روند بهبود زخم که نیاز به این ویتامین دارند شامل رشد سلول‌های اپی‌تلیال، سنتز گلیکوپروتئین‌ها و پروتئوگلیکان‌ها، ایمنی سلولی و واکنش‌های التهابی می‌باشند.

این ویتامین همچنین اثر معکوس ضدالتهابی استروئیدها را بر روند بهبود زخم خنثی می‌سازد. همچنین مکمل‌های ویتامین A باعث افزایش سنتز کلاژن می‌شوند و باعث تسریع رشد فیبروبلاست‌ها و افزایش تعداد رسپتورهای فیبروبلاست‌ها می‌گردند. ویتامین A در روز برای بیماران مبتلا به سوختگی‌های شدید روند بهبودی را افزایش می‌دهد.

 

✅ ویتامین E:

این ویتامین دارای نقش‌های متابولیکی بسیاری در بدن می‌باشد، از جمله تأثیر بر سیستم ایمنی و پاسخ‌های التهابی، چسبندگی پلاکت‌ها، انتقال لیپوپروتئین‌ها، متابولیسم پروتئین و اسیدنوکلئیک و تولید هورمون‌ها. همچنین باعث آزادسازی سلنیوم و حفاظت ویتامین A در برابر تجزیه شدن در بدن می‌باشد

 

ویتامین E باعث کاهش تخریب‌های زخم از طریق جلوگیری از آزادسازی رادیکال‌های آزاد می‌شود. همچنین باعث تسهیل روند بهبود زخم از طریق بهبود واکنش ایمنی می‌گردد. رادیکال‌های آزاد از بهبودی زخم جلوگیری می‌کنند و ثابت شده است که کلاژن تحت تأثیر رادیکال‌های هیدروکسیل دناتوره می‌گردد. در واقع رادیکال‌های آزادباعث تغیی


دفتر خدمات پرستاری در منزل تندیس تندرستی به واسطه قرارداد با پزشکان مطرح در استان خراسان رضوی با ارسال پزشکان عمومی و متخصص به منازل جهت ویزیت در منزل از اتلاف وقت و زمان شما عزیزان در صف مطب ها و دردسر نوبت گیری بی نیاز می کند.

شماره تماس جهت هماهنگی با کارشناسان ما :

۰۹۱۵۲۲۶۶۴۹۹

۰۹۳۳۸۲۹۳۰۰۰

ثابت دفتر:

۰۵۱۳۸۵۸۵۹۶۰

0 دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *