خدمات پرستاری در مشهد

۸ غذایی که سالمندان باید از خوردن آن ها اجتناب کنند

در مقاله مشکلات رایج در سلامتی سالمندان بیمارهایی که ممکن است برای سالمندان پیش آید را ذکر کردیم. در این مقاله سعی می‌کنیم به پرستاران نکاتی را که باید در تغذیه سالمندان جهت پرستاری از سالمند رعایت کنند را ذکر کنیم.

غذا نقش کلیدی در تمام زندگی ما دارد .خوردن بخش مهمی از فرهنگ ما است.مردم اغلب رویدادهای بزرگ را با کیک تولد یا دیگر چیزها جشن می‌گیرند و در تعطیلات با خانواده خود برای صرف ناهار و غذا بیرون می‌روند و برای دورهمی‌های دوستان ناهار خوردن را انتخاب می‌کنند.

با گذشت زمان عادت‌های غذا خوردن ممکن است تغییر کنند. شاید شما بعد از ایجاد حساسیت یا مشکلی در بدنتان به یک رژیم خاص محدود شوید و تغییرات در طول زندگی شما باعث دشوار شدن انتخاب شما برای تهیه مواد اولیه یک غذا شود اما چیزی که هیچگاه تغییر نمی‌کند اهمیت خوردن غذای سالم است. ممکن است شما غذاهایی که باید در طول عمر خود بخورید را بدانید اما آیا می‌دانید از خوردن کدام غذا ها باید اجتناب کرد؟ در بحث پرستاری از سالمند باید به تغذیه‌ی آن‌ها بیشتر بها دهیم.

در اینجا به ۸ غذایی که با بالا رفتن سن باید از خوردن آنها اجتناب کنید اشاره می‌کنیم.

تخم مرغ یا گوشت یا مرغ کم پخته شده و خام

غذاهای کم پخته شده مانند تخم مرغ ، گوشت، سوشیو… میتواند باعث مسمومیت غذایی شود وهمچنین باعث ایجاد سپسیس شود . البته که تمام افراد احتمال دچار سپسیس شدن را دارند ولی در سالمندان احتمال آن بالاتر است و باید بیشتر رعایت کنند .

گریپ فروت

یکی از موارد مهم در پرستاری از سالمند رعایت خوراکیست که ممکن است اثرات داروها را از بین ببرد. اگر داروی خاصی برای کنترل فشار خون خود مصرف می‌کنید، ممکن است به شما توصیه کنند که گریپ فروت نخورید. علت این است که گریپ فروت و آب گریپ فروت می‌تواند اثرات برخی از داروها را تشدید کند در حقیقت آنها را خطرناک کند. اگر پزشکتان به شما توصیه کرد که گریپ فروت مصرف نکنید لازم است که حتما توصیه او را جدی بگیرید.

غذا های پر سدیم

نمک بیش از اندازه می‌تواند مشکل بزرگی برای سالمندان باشد بخصوص اگر سابقه فشار خون بالا داشته باشند. اگر غذاهای شما فاقد عطر و طعم هستند سعی کنید با استفاده از گیاهان و ادویه جات کم ضرر بجای نمک آنرا طعم دار کنید همچنین میزان نمک بر روی بسته‌های مواد خوراکی را بررسی کنید. به گفته‌ی کارشناسان آکادمی علوم بخش بهداشت و سلامت ، سالمندان بالای ۷۰ سال نباید بیشتر از ۱.۲ گرم نمک در روز مصرف کنند.

کافئین

کافئین نه تنها باعث ایجاد بی خوابی در شب می‌شود بلکه باعث ایجاد اضطراب و افزایش شدید ضربان قلب نیز خواهد شد. اگر مشکلات قلبی دارید مصرف کافئین می‌تواند برای شما بسیار خطرناک باشد. کافئین در بسیاری از چای‌ها ، شکلات و حتی برخی از داروها وجود دارد. برای مراقبت از سالمند باید به این نکته توجه داشت که خوراکی‌های کافئیین دار با توجه به کهولت سن او برای قلب او ضرر نداشته باشد.

 نوشیدنی‌های شیرین

نوشابه خنک ممکن است وسوسه کننده باشد خصوصا هنگامی که شما گرمتان است یا تشنه هستید. اما نوشابه و بسیاری از نوشیدنی‌های قندی دیگر حاوی مقدار بسیار زیادی قند است. یک نوشابه حاوی ۳۹ گرم قند است، چیزی در حدود ۱۰ قاشق چای خوری شکر! اگر مشکل دیابت دارید مصرف اینگونه نوشیدنی‌ها میتواند سبب تشدید مشکلات دیابت شما شود . همچنین مصرف قند اضافی سبب چاقی و در نتیجه دیگر مشکلات سلامتی و بی اثر کردن پروسه‌ی پرستاری خواهد شد. .

نوشیدنی‌های رژیمی و با قند مصنوعی

در نگاه اول یک نوشیدنی یا یک غذای حاوی قند مصنوعی ممکن است جایگزین خوبی برای محصولات با قند بالا باشد اما اینطور نیست. تحقیقات نشان داده است که شیرین کننده‌های مصنوعی باعث افزایش وزن می‌شود اگر چه ممکن است کالری آنها کمتر باشد ولی شما را وسوسه می‌کند که بیشتر از آن مصرف کنید و باعث چاقی و همچنین آسیب رساندن به سلامت دندان‌ها خواهد شد.

نوشیدنی‌های الکلی

استفاده از نوشیدنی‌های الکلی و لذت بردن آنها برای بخشی از مردم به عادت تبدیل شده است. اما اگر شما از بیماری‌های خاصی مانند دیابت رنج می‌برید یا داروهایی مانند آنتی هیستامین‌ها یا داروهای ضد درد و یا داروهای فشار خون بالا را مصرف می‌کنید باید از مصرف نوشیدنی‌های الکلی پرهیز نمایید.

غذاهای با کالری بی‌ارزش

غذاهای آسان و سریع مانند دونات‌ها ، سیب زمینی سرخ کرده و… ممکن است شما را سیر کند اما آنها هیچگونه مواد مغذی ندارند از آنجایی که بسیاری از سالمندان به طور طبیعی با افزایش سن وزنشان بالا می‌رود باید از خوردن اینگونه کالری‌ها که باعث افزایش وزن می‌شوند دوری کنند. داشتن یک رژیم غذایی سالم همیشه یک ایده خوب است. با بالاتر رفتن سن باید رژیم غذایی را بیشتر رعایت کرد و با رعایت کردن این رژیم خود نیز احساس بهتری خواهید داشت.

0 دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *