خدمات پرستاری در مشهد

پرستاری از سالمند دچار افسردگی

افسردگی یک بیماری شایع است و باید به آن همانند امور دیگر رسیدگی نمود. سالمندانی که مستعد افسردگی هستند

نباید با کسانی که از این بیماری رنج می‌برند و خود دچار درد و افسردگی می‌باشند در تماس باشند. این یکی از دلایل شایع افزایش افسردگی در میان مردم می‌باشد. دانستن اینکه چگونه با آن آشنا شویم و چگونه به سالمندان افسرده واکنش نشان دهیم می‌تواند به شما کمک کند وضعیت را به درستی مدیریت کنید و در پرستاری از سالمند دچار افسردگی استرس کمتری داشته باشید. در ادامه مطلب به مفهوم افسردگی و راه‌های مقابله با آن می‌پردازیم.

افسردگی چیست؟

افسردگی یک اختلال رایج است که روزانه افراد بسیاری را تحت تأثیر قرار می‌دهد و بر روی همه گروه‌های سنی، مرد و زن تأثیر می‌گذارد، گرچه زنان بیشتر در معرض مبتلا شدن با آن می‌باشند. استرس موجب به وجود آمدن و تشدید افسردگی می‌شود و یکی از مهم‌ترین عوامل افسردگی در سالمندان در چند سال اخیر می‌باشد. مقدار استرس هر فرد به صورت روزانه افزایش می‌یابد و می‌تواند باعث افسردگی شود پس چه‌بسا در کاستن میزان استرس روزانه کوشا باشیم تا کمتر در معرض افسردگی قرار بگیریم.

چه چیزی باعث به وجود آمدن افسردگی در سالمندان می‌شود؟
دلایل مؤثر زیادی در ابتلا به افسردگی در سالمندان موجود می‌باشد. از مهم‌ترین عوامل آن استرس می‌باشد که در بالا به آن به طور مختصر اشاره شد. همچنین بدهی، کار، خانواده و … می‌تواند نقش زیادی در داشتن استرس و درنتیجه مبتلا شدن به افسردگی ایفا نماید. سن نیز نقش مهمی در ابتلا به این بیماری بازی می‌کند به نحوی که مبتلا شدن به افسردگی در سالمندان بسیار شایع‌تر از افراد دیگر می‌باشد و این یک دلیل اصلی برای پرستاری از سالمندان توسط پرستار سالمند می‌باشد و در صحبت با اکثر پرستاران سالمند می‌توان به رنج بردن سالمندانشان از افسردگی پی برد. بعضی از سالمندان دچار افسردگی مجبور به نقل‌مکان به محل اقامت جدید می‌شوند، درحالی‌که دیگر بیماران قادر به ترک محل زندگی‌شان نیستند زیرا به آن عادت کرده‌اند و نقل‌مکان آن‌ها نه تنها موجب بهبودشان نمی‌شود بلکه اوضاع را وخیم‌تر نیز می‌نماید. تصمیم به نقل‌مکان می‌تواند توسط افرادی که تجربه زندگی با سالمند را داشته است صورت بگیرد یا به پزشک متخصص مراجعه شود. همچنین در بعضی موارد مشاهده می‌کنیم دلیل افسردگی افراد ترک کردن نزدیکانی که به آن‌ها عادت کرده و خو گرفته‌اند می‌باشد.

علائم افسردگی

نشانه‌های زیادی برای دچار شدن به افسردگی در سالمندان وجود دارد، اگر چه مشاهده بعضی از آن‌ها کار آسانی نیست. احساس ناامیدی یا بی‌کفایتی (مثبت واقع نشدن) می‌تواند منجر به افسردگی شود. پرستاران این عامل را بیشتر در سالمندانی که تحت حمایت خانواده خود نیستند مشاهده می‌کنند. از دست دادن علاقه به فعالیت‌های روزانه نشانه دیگری از افسردگی است. این‌ها زمانی آشکار می‌شود که سالمند دیگر قادر به انجامشان نیست. خجالت از عدم توانایی انجام امور توسط سالمند می‌تواند دلیل دیگری بر غیرفعال ماندن افراد سالخورده و درنتیجه منجر به افسردگی می‌شود. تغییرات در الگوهای خواب یا اشتها یکی دیگر از علائم افسردگی می‌باشد. پرستاران نیز باید با این علائم کاملاً آشنا باشند، زیرا داروهای خاصی می‌توانند در خواب و اشتها بیماران تأثیر بسزایی بگذارد. از دیگر علائم افسردگی می‌توان به خشونت نسبت به دیگران اشاره نمود. پرستاران بسیاری از این نشانه‌ها را در بیمارستان‌ها تجربه نموده‌اند و با آن‌ها آشنایی دارند. نکته اصلی در پرستاری از سالمند دچار افسردگی، جدی گرفتن همین علائم و دانستن زمانی افسردگی و درنتیجه انجام امور در جهت بهبود آن می‌باشد و به پرستاران با تجربه در این راستا نیاز می‌باشد.

چگونه پرستاران می‌توانند به افسردگی در سالمندان کمک کنند یا از آن جلوگیری نمایند؟

پرستاران نقش حیاتی در زندگی بیمار بدون توجه به سن آن‌ها بازی می‌کنند. موارد خاصی وجود دارد که پرستاران می‌توانند برای جلوگیری از افسردگی انجام دهند. تشویق به فعالیت‌های خارج از خانه حتی زمانی که بیمار تمایلی به انجام آن نداشته باشد، یکی از مهم‌ترین راه‌های مقابله با این بیماری می‌باشد. یک رژیم سالم و یک برنامه غذایی منظم در جلوگیری از مبتلا شدن به این بیماری تأثیرگذار می‌باشد. سرگرمی‌های جدید می‌تواند قابلیت‌های جدید در فعال نگه‌داشتن بدن سالمندان را شکوفا کند حتی اگر نقش مفیدی نداشته باشند. هیچ موقع نباید پرستاری از سالمند دچار افسردگی را دست‌کم گرفت و این مسئولیت را به یک فرد معمولی واگذار نمود.
پرستاران افرادی هستند که بیماران زیادی را در طول روز مشاهده می‌کنند، بنابراین تجربه کافی در این زمینه را دارند و می‌توانند در منزل شما به سالمندانتان سرویس بدهند. از مهم‌ترین کارهایی که پرستاران انجام می‌دهند که می‌تواند به سالمند افسرده کمک شایانی کند به وجود آوردن حس با ارزش بودن در سالمند دچار افسردگی می‌باشد. صحبت کردن با سالمندان در مورد احساسات آن‌ها اولین گام در مقابله با افسردگی آن‌هاست. همدردی به آن‌ها کمک می‌کند تا بدانند که فردی وجود دارد که احساساتشان را درک کند و پای صحبت‌هایشان بنشیند و درنتیجه حس مهم بودن به آن‌ها می‌دهد. مراقب باشید در مورد هر گونه مشاوره‌ای که ارائه می‌دهید و همیشه به توصیه‌های پزشکی متخصص خود مراجعه کنید. روحیاتشان را با افراد دیگر مقایسه نکنید. بی‌توجهی به آن‌ها حس اعتمادشان به شما را سلب می‌نماید. از روش‌های درمانی تأثیرگذار برای بهبود سالمندِ افسرده استفاده نمایید و برای آن‌ها حتی در ازای کوچک‌ترین پیشرفت‌ها جایزه‌ای در نظر بگیرید تا باز هم در این مسیر کوشا باشند.
پس سعی کنید در صورت پی بردن به وجود افسردگی در عزیزانتان از همان ابتدا مراحل درمان را شروع نمایید. چنانچه اطلاعات یا وقت کافی برای پرستاری از سالمند دچار افسردگی را ندارید می‌توانید از پرستاران آموزش‌دیده و با تجربه در این زمینه استفاده نمایید. در نظر داشته باشید یکی از بیشترین درخواست‌های خانواده‌ها از مؤسسات و شرکت‌های خدمات پرستاری، گرفتن همدم و خدمات پرستاری در منزل برای عزیزانشان می‌باشد و شما می‌توانید در این زمینه با کارشناسان ما مشورت‌های لازم را به عمل آورید تا در صورت نیاز فردی مطابق با خواسته‌ها ویژگی‌های عزیزانتان برای شما ارسال شود.

 

0 دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *