خدمات پرستاری در مشهد

پرستاری از بیماران مبتلا به اختلال استرس پس از سانحه

اختلال استرس پس از سانحه Post-traumatic stress disorder نوعی اختلال سلامت روان است که پس از ۱ حادثه آسیب زا شروع میگردد. این استرس می تواند شامل شکل های مختلفی باشد، از ۱ تهدید امنیت گرفته تا ۱ آسیب ناشی از سیل، زلزله و سایر وقایع و بلا های طبیعی تا خطرات جنگ نظامی و مرگ را در بر میگیرد.(پرستاری از بیماران مبتلا به اختلال استرس پس از سانحه)
پایان احساس ناخوشایند بیماران مبتلا به PTSD از احساس عدم امنیت آنان منشا میگیرد و نوعی ناامنی و احساس ترس را تجربه می کنند.

اختلال استرس پس از حادثه

PTSD در موارد زیر می تواند رخ دهد :

• ۱ فاجعه طبیعی همچون زلزله، سیل، گردباد
• جنگ نظامی
• حمله فیزیکی
• تصادف
• سواستفاده مواد مخدر

جنگ و اختلال استرس پس از سانحه:

PTSD اغلب جانبازان را درگیر میکند به طوری که پانزده درصد سربازان جنگ ویتنام و دوازده درصد سربازان جنگ خلیج فارس را درگیر کرده میباشد.
از بزرگترین استرس هایی که فرد در طی زندگی خود با آن روبه رو میشود، تجربه جنگ میباشد. جنگ یکی از تاثیرگزارترین و مخرب ترین حوادث بر میزان شیوع، وقت آغاز و سیر اختلالات روانپزشکی به حساب می آید.

هر جنگی، صدمات متعدد و گوناگونی را متاسفانه به همراه دارد که این تبعات جنگ، غیر قابل اجتناب بوده که ۱ بخش از آن را در اختلالات PTSD می توان مشاهده نمود. انجمن روانپزشکی آمریکا در سال ۲۰۱۳ اعلام نمود که شیوع اختلالات PTSD بین جانبازان شیمیایی و غیرشیمیایی به ترتیب ۴۰% و۲۸%است.

بازماندگان جنگ که با احساس خطر و تهدید ارتباط داشته اند، در پردازش اطلاعات، بیش نشانه های تهدید را رمز گردانی می کنند و از این رو نسبت به تغییرات محیطی حساس تر و واکنش پذیرتر عمل می کنند‌.

اختلال استرس پس از جنگ
علائم اختلال پس از سانحه :

PTSD می تواند فعالیتهای طبیعی و توانایی عملکرد فرد را مختل بکند. کلمات، اصوات یا شرایطی را به وجود می آورد که شرایط تروما را به یاد فرد می اندازد.
علائم اختلال استرس پس از سانحه شامل ویژگی های ذیل است:

یک. فلاش بک هایی که فرد احساس میکند که بارها و بارها، رویدادها برایش مرور و تکرار میشود.
دو. خاطرات ناخوشایندی که فرد را اذیت میکند.
سه. کابوس های مکرر که موجب پریشانی شدید روحی و جسمی فرد میشود.
چهار. فرد در تمرکز و انجام کارهایی که به تمرکز دارد، دچار مشکل میشود.
پنج. فرد در جواب به محرک های محیطی بسیتر اغراق آمیز برخورد میکند.
شش. فرد دارای افکار منفی نسبت به خود میباشد.
هفت. احساس گناه، نگرانی یا سرزنش خود در این افراد زیاد مشاهده میشود.
هشت. کاهش علاقه نسبت به فعالیت هایی که فرد به انجام آنان اشتیاق داشت.
نه. تجربه افسردگی در این افراد به فراوانی میشود.
ده. هنگام حمله حاد دچار تپش قلب، سبکی سر، سرگیجه و غش نمودن میشود.

طبق گزارشات انجمن روانپزشکی آمریکا (APA) زنان ۲ برابر مردان به اختلال استرس پس از سانحه مبتلا میشوند و علائم آن در زنان کمی با مردان متفاوت میباشد، زنان امکان دارد به علت حساسیت ها و احساساتشان در شرایط همچون اضطراب، افسردگی وضربه های روحی میتوانند آسیب پذیری بیشتری داشته باشند.

علاوه بر این مورد، نکته دیگری که زیاد حائز اهمیت میباشد، این میباشد که زنان به طور متوسط چهار سال صبر می کنند تا به دکتر مراجعه کنند در حالی که مردان به طور میانگین ظرف مدت یک سال به دکتر مراجعه می کنند و همین تاخیر در مراجعه خانم ها سبب آسیب زایی بیش در آن ها میگردد.

اختلال استرس پس از سانحه
تشخیص بیماری اختلال پس از تروما :

هیچ آزمایشی برای تشخیص قطعی اختلال استرس پس از سانحه وجود ندارد زیرا افراد مبتلا امکان دارد در ارتباط با علائم بیماری و یاد آوری خاطرات مردد باشند.
۱ متخصص بهداشت روان همچون روانپزشکی، روان شناس یا پرستار روانپزشکی، برترین صلاحیت را در تشخیص PTSD دارند.

برای تشخیص PTSD میبایست پایان علائم ذیل را فرد به مدت یک ماه یا بیش تجربه کنند :
 حداقل ۱ علامت تجربه مجدد واقعه های ناخوشایند را داشته باشد.
 حداقل ۱ علامت اجتناب را در خود احساس کرده باشد.
 علائم در مریض میبایست آنقدر جدی باشد که در فعالیتهای روزانه فرد همچون پیاده روی روزمره، رفتن به سرکاریا در محیط دوستان و اعضای خانواده این روند را احساس بکند.
مراقبت های پرستاری در بیماران مبتلا به اختلال استرس پس از سانحه :

خبر خوش در مورد بیماری PTSD این است که این اختلال به راحتی قابل بررسی و معالجه است و می تواند به مقدار قابل توجهی بهبود یابد و از این رو با در پیشنهاد گرفتن شرایط مریض، ۱ روند درمانی متناسب را برای بیماران عزیز می توان در پیشنهاد گرفت.

مهمترین راهکارها و مراقبت های پرستاری شامل :

۱.حمایت اجتماعی در اختلال استرس پس از سانحه :

طبق تحقیقات به عمل آمده در مورد بیماری PTSD می توان به این نکته اذعان نمود که حمایت اجتماعی ابزاری اساسی برای مدیریت PTSD میباشد به طوری که ارتباط با اطرافیان، عزیزان و نزدیکان می تواند تاثیر شگرفی بر روند بهبودی این عزیزان ایفا بکند. ۱ پرستار همدم، مونس و مورد اعتماد هم به این روند درمانی یاری بالقوه ای می کند.
آفتاب سوختگی کودکان چه علایمی دارد و روشهای پیشگیری و درمان آن چیست؟
مطالعه نمایید

اختلال استرس پس از حادثه و ورزش
۲.ورزش :

افراد درگیر با اختلال استرس پس از سانحه میتوانند با ورزش با شدت متوسط تا حد زیادی علائم PTSD را کنترل و تقلیل بدهند و با یاری ورزش روحیه، نشاط و اعتماد به نفس خود را زیاد شدن بدهند.
۳.درمان شناختی رفتاری (CBT) :

درمان شناختی رفتاری، مریض را در تغییر و تعدیل الگوهای تفکر منفی ترغیب میکند و با حفظ روحیه ، تلاش در تبدیل افکار منفی به افکار مثبت دارد.

در این روند درمانی، مریض با موقعیت هایی که از آن می ترسد، در فضایی امن تجربه خواهد نمود و به مبارزه با چالش های خود خواهد پرداخت که همین امر منجر به کاهش قابل توجه علائم در مریض میگردد. وجود پرستار مریض در حفظ آرامش و درست کردن محیط امن نقش به سزایی خواهد دات و به روند بهبود مریض یاری شایانی خواهد نمود.
آنچه مسلم میباشد، این میباشد که حفظ آرامش، ارتباط با نزدیکان، محیطی عاری از استرس برای PTSD حرف ابتدا را میزند و با رعایت و انتخاب ۱ پرستار معتمد ومتعهد میتوان روند بهبودی این عزیزان را تسریع بخشید.

اختلال استرس

این نکته را در پیشنهاد داشته باشید که مریض مبتلا به اختلال استرس که پس از سانحه به مدت نسبتا طولانی در معرض عامل استرس زای محیطی بوده است و همین استرس طولانی مدت منجر شده است که مریض در برخورد با عوامل استرس زا و هیجان انگیز، زیاد حساس و غیر قابل انعطاف برخورد بکند.

وجود ۱ پرستار همدل و بامحبت می تواند با درست کردن ۱ محیط دوستانه و سرشار از آرانش، قدم به قدم با مریض قبل رفته و نقشدبه سزایی را در این امر مهم بر عهده گیرد. مریض درگیر PTSD به هیچ عنوان قصد اذیت اطرافیانش را ندارد‌ برعکس، تنها در حضور اطرافیان و نزدیکاتشان میباشد که می توانند آرامش خود را بازیابند و از افسردگی خود بکاهند

موسسه پرستاری سلامت ابتدا، با کادری ماهر و باتجربه آماده ارائه خدمات به همشهریان گرامی میباشد. پرستاران ماهر این مرکز با آگاهی از انواع روشهای مراقبت از بیماران مبتلا به اختلال استرس پس از سانحه بصورت شبانه روزی در کنار این عزیزان خدمت رسانی خواهند کرد.

این مرکز با دارا بودن مجوز از وزارت بهداشت، متخصص در زمینه مراقبت از کودک، سالمند،و خدمات در منزل بوده وهمه روزه آماده پاسخگویی به شما عزیزان میباشد، جهت برخورداری از خدمات این مرکز، اطلاعات تماس خود را درج بفرمایید تا همکاران ما در نخستین فرصت با شما تماس حاصل نمایند.

0 دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *