خدمات پرستاری در مشهد

وکیوم تراپی زخم | درمان زخم با فشار منفی

وکیوم تراپی یا فشار منفی به همراه پانسمان های نوین زخم، روشی موثر برای درمان زخم بوده که در آن به طور متناوب یا پیوسته، فشار منفی بر زخم اعمال می شود و سبب تسریع درمان انواع زخم می شود.

وکیوم تراپی زخم برای بسته شدن زخم های باز به کمک خلاء ( VAC )، مورد استفاده قرار می گیرد و به یک روش درمانی مشهور و موثر برای درمان بسیاری از زخم های مزمن و حاد تبدیل شده است.

بهترین فشار منفی برای درمان زخم، حدود ۱۲۵ mm Hg ( میلی متر جیوه ) است با استفاده از یک چرخه فشار متناوب به مدت ۵ دقیقه و سپس ۲ دقیقه مکش.

مطالعات حیوانی این تکنیک نشان داده است که:

  • جریان خون را به سمت زخم افزایش می دهد.
  • تورم بافت را کاهش می دهد.
  • سیال یا مایع اضافی زخم را که می تواند سبب کاهش رشد و تکثیر سلولی شود را جذب می کند.
  • تعداد باکتری ها را کاهش می دهد.

علاوه بر این وکیوم تراپی متناوب، ساختار سلول در بستر زخم را تغییر می دهد و موجب ایجاد سیلی از سیگنال های داخل سلولی می شود که می تواند میزان تقسیم سلولی و تشکیل بافت گرانوله را افزایش دهد.

دستگاه وکیوم تراپی
دستگاه وکیوم تراپی

انواع دستگاه وکیوم تراپی

در حال حاضر چندین نوع دستگاه وکیوم تراپی برای درمان زخم به روش فشار منفی به همراه انواع مختلفی پانسمان وجود دارد که برای درمان زخم های خاص طراحی شده است.

مدل اول که دستگاه وکیوم است و به برق متصل می شود
مخصوص بیمارانی است که دارای تحرک محدود هستند و دچار زخم شدید شده اند. نوع دوم دستگاه وکیوم سیار بوده که سبک وزن و با باتری کار می کند، این مدل از دستگاه، دارای حجم مخزن کوچک تر است و مناسب بیماران اورژانسی بوده و برای بیمارانی که تحت عمل جراحی قرار گرفته اند، استفاده می شود. این دستگاه مناسب زخم های کوچک تر که میزان اگزودای کم تری دارند، است. روش وکیوم تراپی زخم توسط متخصص زخم انتخاب می شود، که می تواند در دو نوع مداوم و متناوب با درجات مختلفی از فشار منفی، باشد.

تماس با ما در تندیس تندرستی خدمات پرستاری مشهد

۰۵۱

رزو تلفنی خدمات پرستاری در مشهدتماس