خدمات پرستاری در مشهد

وظایف نیروی مراقبتی در منزل

نیروی مراقبتی خوب چه وظایفی دارد؟

نیروی مراقبتی در منازل، نقش حیاتی در ارائه کمک های مورد نیاز سالمندان، بیماران و معلولان دارد. آنها از افرادی که به صورت مستقل قادر به رعایت بهداشت و انجام امور شخصی از قبیل تغذیه، استحمام، کارهای روزانه منزل و … نیستند، نگهداری و مراقبت می کنند. مراقبین می توانند افراد تحت مراقبت خود را در انجام تفریحات نیز همیاری نمایند.

نیروی مراقبتی در منزل یک اصطلاح عمومی است که معمولا در دو بخش مجزا انجام مسئولیت می نماید:

  • کمک های مراقبتی شخصی مانند تعویض پانسمان، حمام کردن، برطرف کردن نیازهای بهداشتی، دارو دادن و …
  • انجام امور منزل شامل پخت و پز، لباسشویی، اتو کردن لباسها، مرتب کردن خانه و انجام کلیه امور روزانه منزل

نیروی مراقبتی موظف است در صورت بروز موارد خاص و یا هر گونه مشکلی در هنگام مراقبت از بیمار در منزل ، مراتب را به یکی از اعضای خانواده و یا پزشک اطلاع دهد.

آنها نبایند خدمات مربوط به پزشکی از جمله تزریقات، گاواژ و سونداژ را انجام دهند، مگر اینکه دوره کمک بهیاری دیده باشند تا بنوانند خدمات اولیه پزشکی را ارائه دهند. ساعات کاری بسته به شرایط کارفرما به صورت روزانه، شبانه روزی، شبانه و یا مقطعی تعیین میگردد.

مراقبین بر اساس شرایط سالمند یا بیمار خود ممکن است نیاز باشد کارهایی مانند کمک به راه رفتن، ورود و خروج از تخت، استفاده از صندلی چرخدار و …را انجام دهند. در تمام این کارها به دلیل احتمال آسیب بیشتر، مراقب باید با احتیاط زیادی عمل نماید.

همچنین با توجه به اینکه سالمندان بسیاری از بیماری آلزایمر رنج می برند و یا در آستانه این بیماری قرار می گیرند، ممکن است هنگام همراهی مراقب، رفتاری خشونت آمیز و تهاجمی داشته باشند. مراقب می بایست در این مواقع با صبر و حوصله فراوان با سالمند مدارا نماید.

در مواردی که سالمند یا بیمار مبتلا به بیماری های عفونی می باشد، باید تمامی اقدامات لازم جهت پیشگیری از سرایت عفونت را انجام دهد.

پیش نیاز های لازم جهت به عهده گرفتن مسئولیت مراقبت از سالمند و بیمار:

مراقبین جهت دستیابی به نتایج مطلوب باید با صبر و حوصله فراوان با سالمند برخورد نمایند، در تمامی مراحل مراقبت، داشتن آرامش و احساس مسئولیت از شرایط اولیه نگهداری سالمند در منزل می باشد و مراقب باید با روی خوش و مهربانی به وظایف خود عمل نماید تا بتواند حس اعتماد و رضایت را در سالمند ایجاد کند.

علاوه بر صبر و حوصله، مراقبین باید آموزشهای لازم را در زمینه کمک های اولیه و همچنین رفتار با سالمند و بیمار دیده باشند تا در مواقع ضروری اقدامات اولیه را انجام دهند. مراقبین باید انضباط کاری داشته و با مدیریت زمان تمامی وظایف خود را به موقع انجام دهند. داشتن قدرت فیزیکی بالا در مواقعی که نیاز به جابجا کردن سالمند یا بیمار می باشد نیز از ضروریات است.

0 دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *