خدمات پرستاری در مشهد

نگهداری از سالمند ناشنوا یا کم‌شنوا

اگر اخیراً در شرایطی قرار گرفته‌اید که باید از سالمند کم‌شنوا یا ناشنوای خود نگهداری کنید باید به یکسری نکات دقت داشته باشید.

همچنین باید آگاهی کامل در مورد نحوه کنترل استرس در برخورد با این سالمندان را داشته باشید. این مقاله به بسیاری از مسائل رایج در نگهداری از سالمند ناشنوا یا کم‌شنوا که ممکن است حین انجام وظیفه به آن برخورد نمایید اشاره می‌نماید.

روش‌های برای برقراری ارتباط با سالمند ناشنوا یا کم‌شنوا

۱٫ با توجه به شرایط سالمند، آموزش برخی از نکات ابتدایی زبان می‌تواند مثمر ثمر واقع شود.
۲٫ صحبت کردن به صورت آرام و شمرده به نحوی که شما روبروی سالمند کم‌شنوا قرار بگیرید و او بتواند لب‌های شما را کاملاً ببیند. آرام و شمرده صحبت کردن از نکات تأثیرگذار این روش می‌باشد.نگهداری از سالمند ناشنوا یا کم‌شنوا
۳٫ برای سالمندانی که دچار اختلالات شنوایی هستند به قدری صدایتان را بلند کنید تا آن را بشنوند و هرگز بلندتر از آن صحبت نکنید و فریاد نزنید. فریاد زدن می‌تواند در صدا امواج درست کند و همین مسئله باعث می‌شود سالمند کم‌شنوا متوجه حرفتان نشوند و علاوه بر آن زمانی که شما فریاد می‌کشید چهره‌تان کمی متفاوت می‌شود و این عمل می‌تواند سالمندان دچار اختلالات شنوایی را ناامید کند و باعث تخریب اعتماد به نفس آن‌ها شود.
۴٫ اگر نگهدار سالمندی هستید که یک گوش آن از دیگری ضعیف‌تر هست باید سمتی قرار بگیرید که شنوایی سالمند از آن گوش بهتر می‌باشد.
۵٫ هنگام صحبت و نگهداری از سالمند سعی در کاهش صداهای اضافی از جمله صدای تلویزیون، ضبط و … نمایید.
۶٫ در صورت لزوم و در مواقع خاص می‌توانید از نوشتن گفته‌های خود روی کاغذ استفاده نمایید.
۷٫ بسته به میزان بیماری یا خستگی هر فرد، او نیازمند برقراری ارتباط می‌باشد و همه این برقراری ارتباط‌ها بستگی به توان شما دارد و صبر و حوصله شما را می‌طلبد.
۸٫ حتماً بیمار خود را به مراکز تخصصی ببرید و برای بهبود مددجو با متخصصان در این زمینه مشورت کنید و از آن‌ها راهکارهایی بگیرید. آن‌ها می‌توانند ابتدا با شست‌وشو گوش و در نهایت استفاده از سمعک یا عمل جراحی و با استفاده از همه روش‌های نوین در بهبود سلامت گوش شما سهیم باشند.
۹٫ در نظر داشته باشید که زبان بدن یکی از مهم‌ترین روش‌های ارتباط غیرکلامی با سالمند کم‌شنوا یا ناشنوا می‌باشد و این یکی دیگر از دلایلی است که وقتی که با سالمند صحبت می‌کنید روبروی او قرار داشته باشید. از نحوه برقراری ارتباط توسط اعضای بدن اطلاعات کامل را داشته باشید و تفسیر حرکات بدن را بدانید.
۱۰٫ مطالب و کتاب‌های مختلف در مورد نحوه برقراری ارتباط و نحوه نگهداری از سالمند ناشنوا یا کم‌شنوا را مطالعه فرمایید.

خستگی در نگهداری از سالمند و جلوگیری از آن

برای جلوگیری از خستگی بیش از حد در نگهداری از سالمندان باید خود را از نظر جسمی و روحی تقویت کنید. این کار برای اکثر پرستاران چالش‌برانگیز است؛ زیرا اکنون شما علاوه بر نیازهای خود باید نیازهای مددجو را نیز برآورده نمایید و حتی در بعضی مواقع اولویت فقط برطرف کردن نیازهای سالمندان می‌باشد. انجام نکات زیر در بهبود کیفیت نگهداری سالمند به کمک شما می‌آید.

تاثیر خواب کافی در پرستاری از سالمند

این امر ممکن است کمی دشوار باشد مخصوصاً اگر فردی که از آن نگهداری می‌کنید دچار بیماری‌های بهداشتی باشد و در هنگام خواب شما در برطرف کردن آن‌ها باید مداخله کنید و در بعضی موارد لزوماً شما باید شب تا صبح در کنار سالمند بیدار بمانید تا او از خطرات احتمالی به دور باشد. در مواردی که خیالتان راحت است می‌توانید چشمانتان را روی هم بگذارید. اگر مددجویان شما از بی‌خوابی رنج می‌برند حتماً با پزشکشان در مورد این مسئله صحبت کنید. در نظر داشته باشید شما یا مددجویتان اگر به قدر کافی خواب نداشته باشید علاوه بر چشم‌ها، بدنتان نیز خسته می‌شود و توانایی انجام کارها را به نحو احسن نخواهید داشت. ورزش کردن و عدم استفاده از کافئین می‌تواند تأثیر بسزایی در خواب شما داشته باشد. همچنین در دیگر مقالات سایت می‌توانید دلایل بی‌خوابی و نحوه داشتن خواب خوب در سالمندان و پرستاران را مطالعه نمایید.

ورزش

همان‌طور که قبلاً ذکر شد، ورزش می‌تواند کیفیت زندگی شما را بهبود بخشد، همچنین می‌تواند در سلامت روان و عملکرد فیزیکی شما را تأثیرگذار باشد. احتمالاً شما به‌عنوان یک پرستار به دلیل نداشتن وقت کافی نمی‌توانید به باشگاه بروید. اما انجام حرکات ورزشی در خانه می‌تواند یک ایده خلاقانه باشد. می‌توانید در محدوده‌ای راه بروید یا در هنگام تماشای تلویزیون پاهای خود را بکشید و آن‌ها را ماساژ دهید. حتی اگر می‌توانید به همراه نفری که دارید از او نگهداری می‌کنید ورزش کنید این کار علاوه بر فعال نگه‌داشتن بدن هر دو، می‌تواند رقابتی مفید بین شما و سالمند ایجاد نماید. البته که در این زمینه زیاده‌روی هم نکنید که ممکن است باعث آسیب رساندن به سلامتی‌تان شود.

تغذیه مناسب سالمند و مراقب

ممکن است غذاهای خوشمزه شما را وسوسه کنند که مقدار زیادی از آن‌ها را نوش جان بفرمایید اما در نظر داشته باشید استفاده از غذاهای چرب یا شور یا خلاف وعده غذایی پزشک می‌تواند برای بدنتان بسیار مضر باشد. برخلاف آن داشتن یک رژیم غذایی مناسب در حفظ قدرت فیزیکی و روانی شما بسیار تأثیرگذار می‌باشد. اگر مجبورید از بیرون غذا سفارش دهید حتماً مواد تشکیل‌دهنده آن‌ها را مطالعه بفرمایید و چنانچه از رژیم غذایی که پزشک به شما داده است به دور بود از خوردن آن اجتناب کنید. همچنین نوشیدن آب به اندازه کافی در هیدراته شدن بدن شما بسیار تأثیرگذار می‌باشد.
در نگهداری از سالمند ناشنوا یا کم‌شنوا از کمک خواستن هراسان نباشید
این امر می‌تواند برای بسیاری از افراد دشوار و یک مشکل اساسی باشد. درخواست کمک ممکن است برای شما شرم‌آور و سخت باشد. بااین‌حال یکی از مهم‌ترین کارهایی است که می‌توانید در موارد ضروری انجام دهید. در این مواقع اگر همسایه یا یکی از بستگان شما پیشنهاد کمک داد دست او را پس نزنید و از او استفاده کنید. سعی کنید در انجام امور تلاشتان را بکنید اما از خود کار اضافه نکشید و وقتی احساس کردید زیر فشار هستید تقاضای کمک نمایید. کمک گرفتن می‌تواند شما را از خستگی زودرس دور نماید.

نگهداری از سالمند ناشنوا یا کم‌شنوا می‌تواند برای پرستار سخت باشد اما در نظر داشته باشید چنانچه خودتان نیز دچار بیماری شوید دیگر نمی‌توانید از سالمند به نحو احسن نگهداری کنید. با کمی تلاش، مطالعه و خلاقیت بسیاری از مردم می‌توانند راهی برای تعادل نیازهای خود را با افرادی که از آن‌ها مراقبت می‌کنند پیدا کنند تا علاوه بر بهبود فرد بیمار صدمه‌ای به خود وارد ننمایند.

0 دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *