خدمات پرستاری در مشهد

نگهداری از سالمند مبتلا به شکستگی لگن خاصره از چه روشهایی امکان پذیر است

نگهداری از سالمند مبتلا به شکستگی لگن خاصره از چه روشهایی امکان پذیر است

نگهداری از سالمند مبتلا به شکستگی لگن خاصره Pelvic Fractures in the Elderly دارای روش های کاربردی می باشد که در این مقاله به آنها پرداخته شده است.
شکستگی های لگن خاصره درست به اندازه شکستگی استخوان مفصل ران ناتوان کننده و خطرناک است و آمار مشابهی در مورد تعداد بیمارانی که از کاهش کیفیت زندگی و مرگ ناشی از این دو نوع شکستگی رنج می برند وجود دارد.


درباره شکستگی های استخوان لگن خاصره:

لگن یک گروه از استخوانهای پروانه ای شکل در قاعده ستون فقرات است. لگن از پوبیس ، ایلیوم و استخوان ایسکیم تشکیل شده است که توسط رباط های سخت به هم چسبیده و کمربند استخوان را تشکیل می دهد.
با یک سوراخ در مرکز خود ، لگن یک حلقه اصلی و دو حلقه کوچکتر از استخوان را تشکیل می دهد که از مثانه ، روده و راست روده حمایت و محافظت می کند.

شکستگی لگن در سالمندان نسبتا شایع است و از شکستگی خفیف (در صورت شکسته شدن حلقه جزئی) تا شکستگی شدید (در صورت شکسته شدن حلقه اصلی) اتفاق می افتد.
حلقه های لگن اغلب در بیش از یک مکان شکسته می شوند. شکستگی خفیف ( ممکن است در اثر آهسته دویدن اتفاق بیفتد) ممکن است در طی چند هفته بدون جراحی بهبود یابد.
با این حال ، شکستگی جدی در لگن می تواند تهدید کننده زندگی باشد و ممکن است عامل آسیب به اندامهایی باشد که لگن از آنها محافظت می کند.
این نوع شکستگی اغلب نیاز به مراقبت های پزشکی فوری و درمان فیزیکی طولانی مدت و توان بخشی دارد.

شکستگی های لگن به شرح زیر است:
  • پایدار ، که در آن لگن یک نقطه شکستگی در حلقه لگن دارد ، خونریزی محدود و استخوان ها در جای خود باقی می مانند
  • ناپایدار ، که در آن دو یا چند شکستگی در حلقه لگن با خونریزی متوسط تا شدید وجود دارد.

علائم شکستگی لگن چیست؟

علائم اصلی شکستگی لگن درد خاصره در کشاله ران ، ران یا کمر است که ممکن است هنگام راه رفتن یا حرکت دادن پاها بدتر شود. علائم دیگر ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • درد شکم
  • بی حسی یا سوزن سوزن شدن در کشاله ران یا پاها
  • خونریزی از واژن ، مجرای ادرار (لوله ای که ادرار را از مثانه به خارج از بدن می رساند) یا راست روده
  • مشکل ادرار کردن
  • مشکل راه رفتن یا ایستادن
  • شکستگی که هنگام آهسته دویدن اتفاق می افتد ممکن است باعث درد در ران یا باسن شود

 

میزان شیوع:

در یک مطالعه فرانسوی بر روی ۶۰ نفری که با شکستگی لگن خاصره ناشی از پوکی استخوان بستری شده بودند ،مشخص گردید که ۸۲ درصد از بیماران زن بودند. همچنین مشخص گردید که ۸۰ درصد آنها کمبود ویتامین D داشتند.

در طول مدت بستری در بیمارستان ، ۵۲ درصد بیماران دچار عارضه ای شده اند که بیشتر آنها شامل عفونت ادراری یا زخم بستر هستند.
هنگام ترخیص ، فقط ۳۱ درصد به طور مستقیم به خانه رفتند. در پیگیری بعد از ۲۹ ماه ، ۱۱ بیمار فوت کرده بودند.

علت سقوط در سالمندان چیست و چگونه می توان از آن جلوگیری کرد؟
مطالعه کنید

از کسانی که به زندگی خود ادامه داده بودند ، ۷۵ درصد در خانه بودند اما ۶۰ درصد از این افراد برای انجام حداقل یک مورد از امورات زندگی روزمره خود نیاز به کمک داشتند. ۶ درصد بیماران مجددا دچار شکستگی جدید شدند. در یک مطالعه هنگ کنگی روی بیماران بالای ۶۰ سال ، میزان مرگ و میر یک ساله برای بیماران مبتلا به شکستگی لگن ناشی از پوکی استخوان ۱۲ درصد و میزان مرگ و میر دو ساله ۲۰ درصد بود.
در بین این افراد شاهد شیوع بالای اختلالات قلبی عروقی و زوال عقل هستیم.

تمرینات راه رفتن پس از عمل جراحی شکستگی لگن خاصره :

بعد از عمل جراحی شکستگی استخوان لگن بیمار سالمند برای راه رفتنن احساس درد خواهد داشت که لازم است تحت نظر یک متخصص طب فیزیکی یا کار درمانگر فیزیکی برای آموزش راه رفتن تحت نظر قرار گیرد.

بیشتر افراد می توانند مسافت های کوتاه را با واکر یک هفته بعد از عمل جراحی پیاده روی کنند و در طی یک تا دو ماه راحت تر می یتوانند این عمل را انجام دهند.

ترمیم استخوان می تواند طی شش تا ۱۲ هفته اتفاق بیفتد ، اما بازیابی قدرت استخوان ممکن است یک سال طول بکشد. در حرکات پا احساس مقداری درد در حرکات کشاله ران طبیعی است.

بعضی از گزارش ها بیان نموده اند که در ممکن است تا سالها بعد از عمل حرکت استخوان های شکسته باعث درد اندکی در سالمند شود.
در صورت وجود پوکی استخوان ، بررسی وضعیت جوش خوردن و ترمیم استخوان با اشعه X کنترل و ارزیابی می گردد.

تمرینات اندام های تحتانی :

علاوه بر آموزش راه رفتن و جابه جایی ، تمرینات اندام های تحتانی باید در اوایل مدت بستری بودن بیمار شروع شود ، زیرا اکثر بیماران قادر به راه رفتن کافی نیستند تا سطح قبلی قدرت و استقامت خود را بازیابند.
استفاده از بالشتک های صندلی چرخدار برای همه بیماران و به خصوص برای کسانی که روی شکستگی لگن و مفصل ران نشسته اند ضروری است.
هنگامی که بیمار درد کمتری دارد ، می توان تمریناتی که نیاز به سطح بالاتری از تعادل دارد را آغاز نمود و فعالیت های تمرینی راه رفتن را برای کاهش احتمال خطر افتادن در آینده انجام داد.


کمر درد :

کمردرد یک عارضه شایع پس از این عمل شکستگی لگن خاصره  است ، خصوصاً وقتی مفصل SI (دجایی که استخوان ساکروم به استخوان لگن متصل شده است ) به طور مستقیم یا غیرمستقیم آسیب دیده باشد.
بسیاری از بیماران مبتلا به شکستگی استخوان لگن خاصره ، ممکن است دچار آسیب هایی به ستون فقرات یا کمر شوند.که لازم است با مشورت با یک فیزیوتراپ و متخصص طب فیزیکی به درمان و بهبود وضعیت کمر سالمند پرداخته شود . لازم است دستورات پزشکان با دقت تمام با همراهی پرستار سالمند اجرا شود.

بهترین روشها برای پرستاری از سالمند مبتلا به کم خونی چگونه است؟
مطالعه کنید
مشکلات روانی پس از عمل :

سایر مشکلات مرتبط شامل اضطراب ، افسردگی ، ترس از زمین خوردن ، ترس از درد ، بی خوابی ، کاهش وزن ، کم آبی بدن همگی عوارض جانبی داروهای ضد درد و مخدر هایی است که برای تسکین درد بیمار استفاده می گردد. اگر پس از ترک این داروها وضعیت بیمار همچنان آشفته و اضطراب آلود است لازم است با یک روانشناس برای شناسایی علت اصلی ناراحتی سالمند مشورت گردد.

روش جدید درمان شکستگی لگن خاصره

گروهی از محققان در دانشگاه روچستر در نیویورک ، گزارش نموده اند که با استفاده از روشهای مهندسی ژنتیک از طریق هورمون پاراتیروئید انسانی ، ماده ای به دست می اید که می تواند برای سرعت بخشیدن به ترمیم شکستگی و کاهش درد شدید نشای از شکستگی لگن خاصره مورد استفاده قرار گیرد.
این ماده برای درمان پوکی استخوان از سال ۲۰۰۲ در بازار موجود است. این روش یک تزریق زیر جلدی روزانه است که برای افزایش فعال شدن استئوبلاست ها ، سلول هایی که استخوان جدید می سازند ، در محل شکستگی انجام می شود. Forteo که نام این ماده گران قیمت است ، می تواند مدت زمان بستری شدن در بیمارستان یا خانه سالمندان را کاهش دهد ، به خصوص در بیمارانی که بهبود شکستگی های بدن انها به کندی رو به ترمیم است.

نکات کلیدی در مورد شکستگی لگن خاصره:

شکستگی لگن به صورت عادی و ناگهانی غیرمعمول است و معمولاً در هنگام تصادفات شدید (مانند تصادف با اتومبیل یا موتورسیکلت) یا سقوط از ارتفاعات زیاد اتفاق می افتد.
شکستگی لگن نیز می تواند به صورت خود به خودی یا پس از زمین خوردن جزئی در افراد مبتلا به بیماری های ضعیف کننده استخوان مانند پوکی استخوان رخ دهد.
صدمات شدید لگن که شامل چندین شکستگی می شود ، می تواند زندگی را تهدید کند.
بعد از شکستگی لگن ، ممکن است در اندامهای موجود در حلقه لگن خاصره مانند روده ، کلیه ، مثانه یا دستگاه تناسلی آسیب هایی دیده شود.
شکستگی جزئی معمولاً با استراحت در رختخواب و دارو درمان می شود. شکستگی های شدید اغلب نیاز به جراحی پیشرفته دارند.

مرکز پزشکی تندیس تندرستی با داشتن سال ها تجربه در ارائه خدمات مراقبت و پرستاری به سالمندان ، کودکان و بیماران همچون گذشته امادگی دارد به صورت شبانه روزی در قالب پرستار کودک ، پرستار سالمند و پرستار بیمار به ارائه خدمت بپردازد. با کارشناسان ما در ارتباط باشید

0 دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *