خدمات پرستاری در مشهد

نکاتی مهم برای پرستار در منزل

هشدارهایی برای پرستار در منزل

بر اساس مطالعات انجام شده ۴۲% مخاطرات ایجاد شده در زمینه نگهداری از بیمار یا سالمند در منزل با مراقبت های بهداشتی قابل پیشگیری می باشد. ۲۸% نیز از عوارض داروها بوده که کاری از دست پرستار بر نمی آید.

ایجاد یک فرهنگ که پرستاران بتوانند سوالات خود را مطرح کنند و در محیط کار بدون اضطراب کار کنند، می تواند این آمار هشدار دهنده را کاهش دهد. پرستاران در پیشگیری از حوادثی که می تواند بر سلامت بیمار تاثیر منفی بگذارد، نقش مهمی دارند.

جلوگیری از سقوط بیمار

طبق آمار در هر سال یک سوم از سالمندان بالای ۶۵ سال حداقل یک بار تجربه سقوط دارند.

عواملی مانند سرگیجه، عوارض داروهای مختلف، آلزایمر می تواند موجب سقوط شود. پرستار سالمند و بیمار می تواند اقدامات پیشگیرانه ی ساده ای جهت محافظت از سقوط بیماران انجام دهد.

بیماران را تشویق کنید وقتی از رختخواب می خواهند پایین بیایند از شما کمک بخواهند و مطمئن شوید هیچ مانع یا وسیله ای در اتاق و اطراف تخت آنها وجود ندارد. بسیاری از بیماران معتقدند آنها نیازی به کمک ندارند و اگر وسیله ای پیش راه آنها نباشد می توانند به راحتی راه بروند.

برای نگهداری از سالمند در منزل ، پرستار باید از داروهایی که ممکن است موجب خواب آلودگی، سرگیجه، کاهش بینایی، کاهش تمرکز و .. شود، آگاهی داشته باشید.

بعد از مصرف این داروها تا مدت زمان مناسبی به هیچ وجه سالمندان را تنها نگذارید.

جهت جلوگیری از سقوط از ابزارهای مناسبی مانند تخت های آلارم دار استفاده کنید.

برای پیشگیری از عفونت و عدم نیاز به شستشوی مکرر دست ها تا جایی که می توانید نگذارید دستهایشان آلوده شود. با ضد عفونی کننده های مختلف دستها را بشویید و با دستمال های مناسب خشک نمایید. این عمل را در طول روز چندین بار تکرار کنید تا سالمندان مجبور نباشند به دفعات زیاد برای شستشو تا سرویس بهداشتی بروند.

خطا در استفاده از دارو

یکی از بیشترین و خطرساز ترین اتفاقاتی که ممکن است برای سالمندان رخ دهد، مصرف اشتباهی دارو است. پرستار سالمند باید به این مسئله توجه داشته باشد. بسیار مشاهده شده است به دلیل حواس پرتی پرستار میزان بیشتری از دارو به سالمند داده شده است و یا دارو ها در زمان مناسب خورده نشده است. همچنین پرستار بیمار باید از تداخل داروها و عوارض احتمالی آنها آگاهی داشته باشد.

در مورد پرستار نوزاد نیز همین مسئله بسیار حائز اهمیت است. حتما باید تمامی موارد روی یک برگه نوشته شود و پرستار بر اساس دستورالعمل نوشته شده عمل نماید.

پرستار باید اطلاعاتی راجع به هر دارو و تاثیر آن داشته باشد تا بتواند این اطلاعات را در اختیار سالمند قرار دهد. برای مثال به سالمند بگوید بعد از مصرف این دارو ممکن است دچار سرگیجه شوید و بنابراین هنگام بلند شدن حتما احتیاط بیشتری بکنید و من را صدا کنید و یا به سالمند توضیح دهد که هر دارو برای چه دلیلی خورده می شود. این رفتار می تواند سالمند، کودک و بیمار را برای مصرف صحیح و به موقع داروها تشویق نماید.

پرستار باید در مورد دارو ها و مشاهده هر گونه مورد غیر عادی بلافاصه دسترسی به پزشک داشته باشد و این موارد را با پزشک مطرح کند.

ارتباط همیشگی سایر اعضای خانواده و گوشزد کردن نکات لازم به پرستار می تواند در افزایش کارایی او تاثیر بگذارد

0 دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *