خدمات پرستاری در مشهد

نحوه مراقبت از زخم و جراحت

نحوه مراقبت از زخم و جراحت

زخم و جراحت از جمله اتفاقات دردناکی است که تمامی انسان ها در طول زندگی خود به ویژه دوران کودکی به آن مبتلا شده اند. از پیشنهاد پزشکی زخم و جراحت به ضربه ای گفته میشود که در اثر آن پوست فرد خراشیده ، پاره و .. شود. زخم و جراحت معمولا به ۲ دسته ی ۱- باز ۲- بسته تقسیم بندی میشوند.

معمولا درمان زخم های بسته آسان تر از زخم های بسته می باشند چرا که زخم های بسته به مراقب بیشتری احتیاج دارند. زخم و جراحت امکان دارد زیاد عمیق و دردناک بوده و یا امکان دارد سطحی باشد. در این مقاله قصد داریم با مطالعه ی موارد ذیل راه ها ی مراقبت از زخم و جراحت را به برترین نحو بیاموزیم.

راه هایی برای مراقبت از زخم و جراحت

اگر دچار زخم شده و تحمل درد آن برایتان دشوار میباشد میتوانید با توجه به نوع زخم خود یکی از این روشها را امتحان نمایید :

تمیز نمودن زخم مورد پیشنهاد

نخستین گام برای درمان و مراقبت از زخم و جراحت شست و شو و تمیز نمودن محل زخم شده میباشد. تمیز نمودن زخم و جراحت با آب تمیز از جمله مهمترین گام های حفاظت از محل آسیب دیده میباشد. تمیز نمودن زخم باعث میشود تا از ورود هر گونه آلودگی و میکروب جلوگیری شود.

شست و شوی محل زخم

حفظ خون سردی و آرامش

بسیاری از افراد وقتی با صحنه ی زخم و جراحت مواجه میشوند خون سردی خود را از دست داده و دست بکار های نا درستی میزنند. در نتیجه هنگامی کودک یا نزدیکانتان دچار زخم شدند آرامش خود را حفظ کرده و محل آسیب دیده را ضد عفونی نمایید.

استفاده از روغن نارگیل

روغن نارگیل یکی از برترین راه حل ها برای مراقبت و درمان زخم و جراحت میباشد. از آنجایی که روغن نارگیل دارای گلیسریل لورات بوده و این ماده سبب زیاد شدن سرعت بهبود میشود استفاده از آن زیاد توصیه میشود.

گلیسریل لورات که نوعی اسید چربی میباشد دارای خواص ضد میکروبی میباشد. بهتر میباشد در تمامی منزل ها به خصوص خانواده هایی که دارای فرزند کوچک هستند کمی روغن نارگیل وجود داشته باشد. روغن نارگیلی که از کیفیت مناسبی برخوردار باشد برای درمان سریع تر و کاهش عفونت زیاد متناسب میباشد.

پرهیز از کشیدن سیگار

کسانی که دارای زخم هایی عمیق و یا زخم داخلی هستند میبایست از مصرف سیگار خودداری نمایند. اینگونه افراد ۹ تنها از مصرف سیگار بلکه میبایست از مصرف هر گونه دخانیات جلوگیری کنند. پرهیز از مصرف دخانیات سبب بهبودی سریع تر میشود.

نیکوتین سبب انقباض عروق شده و این انقباض هم از اکسیژن رسانی جلوگیری کرده و باعث کاهش جریان خون میشود. تاثیراتی که نیکوتین و دخانیات بر روی سیستم ایمنی بدن می گذارند سبب میشود تا زخم فرد در مدت طولانی بهبود یابد.

بتادین برای درمان زخم

استفاده از پماد آنتی بیوتیک

یکی از متداول ترین و تاثیرگذار ترین راههای مراقبت از زخم و جراحت استفاده از پماد آنتی بیوتیک است. پماد آنتی بیوتیک سبب مرطوب نگه داشته شدن زخم شده و درد را کاهش میدهد.

از آنجایی که عفونت محل آسیب دیده از جمله نگرانی های افراد میباشد میتوان گفت این پماد سبب کاهش انواع عفونت ها هم میشود. متاسفانه برخی از افراد نسبت به این پماد حساسیت داشته و در اثر استفاده ی آن جوش میزنند. بهتر میباشد پیش از استفاده از پماد آنتی بیوتیک کمی از آن را بر روی قسمتی از پوست خود امتحان کرده و اگر حساسیت نکردید بر روی محل زخم بمالید. برای استفاده از این پماد مالش لایه ی نازکی از آن بر روی محل زخم کافی است.

استفاده از گاز استریل و بتادین

گاز استریل و بتادین از جمله لوازم مهم دیگری است که هر منزلی میبایست داشته باشد. گاز استریل و بتادین برای زخم و جراحت های سطحی زیاد کاربرد دارد. جمله ی قبل به این معنا نیست که از گاز استریل و بتادین در جراحت های عمقی استفاده نمی کنند.

محلول بتادین میکروب های موجود در زخم و جراحت ها را به خوبی نابود میکند. محلول بتادین بیشتر از ۹۰ درصد ویروس ها ، باکتری ها و هم چنین قارچ ها را ریشه کن میکند.

اگر قصد استفاده از بتادین را دارید میبایست آن را روی محل زخم ریخته و اجازه بدهید تا خشک شود. در صورتی که این محلول خشک نشود و آن را پاک نمایید هیچ تاثیری در روند بهبود زخم به وجود نمی آید. پس از ریختن بتادین حتما میبایست آن را با استفاده از تکه ای گاز استریل بپوشانید.

توجه داشته باشد که غیر از گاز استریل از هیچ وسیله ی دیگری برای اینکار استفاده نکنید. وسیله های دیگر بجز گاز استریل مانند دستمال ، پنبه و … غیر استریل بوده و ضرر دارند.

0 دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *