خدمات پرستاری در مشهد

مقابله با سالمندان عصبانی

هر مراقب با تجربه یا پرستار سالمند می داند که سالمندان روزهای خوب و بد خود را دارند. نوسانات خلقی ناشی از نارضایتی، کاهش سلامتی، استرس، درد و از دست دادن شان و منزلت، باعث می شود به آسانی افراد خانواده و یا پرستار خود را در حضور دیگران آزار دهند. مراقبت از سالمند در منزل در چنین شرایطی می تواند وظیفه ای خطیر و گاهی سخت باشد که نیاز به صبر و حوصله و تجربه بالا دارد.

با در نظر گرفتن احساسات سالمند و فشار های عاطفی و عصبی آنها، بیشتر می توان با صبر و همدلی روزهای بد را تحمل کرد و در کنار سالمند بود. در این جا می توانید چند مرحله ساده که به شما آموزش می دهد در مقابله با عصبانیت سالمند چگونه بخورد کنید را مطالعه کنید تا وقتی به عنوان مراقب سالمند و پرستار سالمند مشغول به کار هستید به حفظ سلامت خود کمک نمایید.

آشفتگی احساسی در سالمندان

ویژگیهای نامطلوب شخصیت ما نیز همانند خود ما رشد می کنند، بنابراین در دوران سالمندی تمام ویژگیهای منفی دوران جوانی با شدتی بیشتر بروز می نماید. برای مثال فردی که در دوره جوانی به آسانی عصبانی میشود در دوره سالخوردگی با میزان بیشتری عصبی می شود. هدف این خشونت های رفتاری و کلامی معمولا مراقب یا پرستار سالمند می باشد. توجه به این قضیه که علاوه بر آلزایمر و زوال عقل ریشه بسیاری از ناملایمتی های رفتاری سالمندان در کودکی و جوانی آنها می باشد، نحوه برخورد مراقب را تغییر می دهد.

چگونگی مقابله با خشم

اولین قدم برای مقابله با این مشکل این است که نباید احساسات منفی و رفتار مرتبط با آن را خصومت شخصی قلمداد کنیم. درد و بیماری موجب می شود سالمند به شیوه ای نا مطلوب عمل کند و همین می تواند بهانه ای شود که مراقب از وظایف خود کوتاهی کند.

بهترین راه برای کاهش تنش ها ارتباط برقرار کردن با سالمند است. معمولا افراد می توانند با دوستان و کودکان خود را جع به موضوعات مختلف صحبت کنند ولی برای ارتباط برقرار کردن با سالمندان دچار مشکل می شوند. یک ارتباط مثبت با سالمندان می تواند بسیاری از رفتارهای نامناسب را کاهش دهد. باید با او صحبت کنید. صحبت کردن راجع به دغدغه ها و مشکلات و نیازهای سالمند می تواند از استرس های او بکاهد.

زیان خشونت آمیز

زبان خشونت آمیز می تواند یک مسئله پیچیده تر باشد. به خصوص زمانی که مخاطب مراقب باشد که نسبتی با سالمند ندارد و یا وقتی پای کودکان در میان باشد. این ناهنجاری ها معمولا ناشی از زوال عقل و آلزایمر می باشد. با توجه به اینکه درمان خاصی برای این مشکل وجود ندار، شاید بهترین کار این باشد که حواس خود را پرت کنید. هنگامی که سالمند شروع به فحاشی می کند، سعی کنید به مسائل دیگری ذهن خود را معطوف کنید.

هذیان گفتن ها

سالمندی که از او مراقبت می کنید ممکن است مبتلا به اختلال هذیان گویی باشد. سالمندان به دلیل توهم های شدید از اختلالات روانی رنج می برند که این موضوع می تواند برای شما غیر قابل تحمل شود. در این زمینه حتما با پزشک مشورت کنید و در مورد مصرف داروها دقت زیادی کنید. این داروها به هیچ وجه نباید تغییر کنند. پارانوئید نتیجه بیماری آلزایمر می باشد.

در این موارد بهترین راه برای حل مشکل پارانوئیدی این است که سعی کنید آرامش خود را حفظ کنید و اعتماد به نفس خود را تقویت نمایید. شما به طور کلی نمی توانید به سالمند خود ثابت کنید چیزی را که تجربه کرده است واقعی نیست و او دچار توهم شده است، بنابراین از بحث های بی نتیجه پرهیز کنید که موجب ناراحتی و عصبانیت سالمند می شود.

در هر صورت اگر احساس می کنید سالمند از شما سوء استفاده می کند و یا ممکن است در معرض آسیب فیزیکی قرار بگیرید حتما از مشورت یک مشاور خبره در این زمینه بهره ببرید و از او کمک  بخواهید، به یاد داشته باشید هر چه بیشتر مهارت کسب کنید، محیط امن تر و شادتری را برای خود و سالمند تحت مراقبت خود فراهم خواهید کرد و برای نگهداری از سالمند در منزل از ما کمک بخواهید

0 دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *