خدمات پرستاری در مشهد

مشکلات رایج در سلامتی سالمندان

بالا رفتن سن باعث بوجود‌ آمدن برخی مشکلات برای سالمندان می‌شود. با آگاهی از این مشکلات می‌توانیم از بروز آنها جلوگیری کنیم. همین موضوع باعث شده که مراقبت و نگهداری از سالمند در دوره‌ی کنونی با مشکلاتی همراه باشد و یا از توان افراد عادی خارج شود. در ادامه‌ی همین مطلب به برخی از بیماری‌هایی که می‌تواند باعث ایجاد مشکلات در پرستاری سالمند شود را ذکر می‌کنیم.

آرتروز

آرتروز یکی از مشکلاتی است که سالمندان در سن ۶۵ سالگی یا بیشتر به آن دچار می‌شوند. آرتروز می‌تواند جلوی فعالیت شما را بگیرد و فعالیت شما را کم کند. هنگام درگیری با این بیماری باید با پزشک خود مشورت کنید و برنامه فعالیت ورزشی خاص خود را از او بگیرید تا به سلامت شما آسیب نرسد.

 

بیماری قلبی

بیماری قلبی یکی از علل اصلی مرگ سالمندان در سنین ۶۵ سال به بالا است. طبق تحقیقات ۳۷ درصد از مردان و ۲۶ درصد از زنان بالای ۶۵ سال دچار مشکلات قلبی هستند. آنها دارای فشار خون بالا یا کلسترول بالا هستند که خطر سکته قلبی را به شدت افزایش می‌دهد. این افراد می‌توانند با ورزش کردن ،تغذیه سالم ،خواب به موقع در شب و کنترل وزن خود خطر سکته قلبی را کمتر کنند. در پرستاری از سالمندان مبتلا به بیماری قلبی باید این نکته را در نظر داشت که فعالیت زیاد و هیجان بیش از اندازه برای آن‌ها مضر است.

 

سرطان

سرطان دومین علت مرگ در افراد بالای ۶۵ سال است که ۷۰ درصد از کسانی که به سرطان مبتلا هستند بدون دلیل و در اثر جهش سلولی بوجود می‌آید. ۲۸ درصد از مردان و ۲۱ درصد از زنان بالای ۶۵ سال با سرطان زندگی می‌کنند بسیاری از سرطان‌ها، به شرط آنکه زود تشخیص داده شوند قابل درمان هستند . اگرچه شما نمی توانید به طور کامل از سرطان جلوگیری کنید  اما می‌توانید زندگی سالم با سرطان را به کمک پزشکان و مددکاران داشته باشید. پرستاری از سالمند مبتلا به سرطان، مبتنی بر مصرف داروی به موقع انجام می‌پذیرد.

 

بیماری‌های تنفسی

بیماری‌های مزمن تنفسی مانند بیماری انسداد ریه سومین علت مرگ و میر در افراد بالای ۶۵ سال است. حدود ۱۰ درصد از مردان و ۱۳ درصد از زنان مبتلا به آسم هستند و ۱۰ درصد مردان و ۱۱ درصد زنان به برونشیت مزمن مبتلا هستند. اگر چه داشتن مشکلات تنفسی سلامت سالمند را به خطر می‌اندازد  ولی می‌توانند با انجام آزمایشات ریه و مصرف داروهای صحیح و یا استفاده از اکسیژن سلامت خود را حفظ کنند. تا حد امکان

 

بیماری آلزایمر

در سال ۲۰۱۴ حدود ۹۲۵۰۰ نفر به علت آلزایمر جان خود را از دست دادند.  حدود ۱۱ درصد افراد بالای ۶۵ سال دچار بیماری آلزایمر هستند اما چون تشخیص دقیق آن کار دشواری است به طور کامل مشخص نیست که چند نفر در حال زندگی کردن با آلزایمر هستند. با این حال کارشناسان می‌گویند آلزایمر می تواند تاثیر بسیار منفی بر سلامت سالمندان داشته باشد از جمله کارهایی که می شود برای کنترل آلزایمر انجام داد مراقبت از شخص در خانه یا در محل مخصوص به کمک پرستار می باشد. در مطالب پیشین در مورد مراقبت و نگهداری سالمندان مبتلا به آلزایمر بصورت جامع‌تر توضیحاتی داده شده است.

 

پوکی استخوان

بنیان  ملی پوکی استخوان تخمین می‌زند که ۵۴ میلیون آمریکایی بالای ۵۰ سال تحت تاثیر توده استخوانی کم یا همان پوکی استخوان قرار دارند و در معرض خطر شکستگی استخوان هستند. همچنین برآورد می‌شود که تا سال ۲۰۲۰ این تعداد به ۶۴ میلیون نفر برسد. از مشکلات پوکی استخوان می توان به شکنندگی راحت استخوان بر اثر افتادن از یک مکان اشاره نمود. پرستاری از سالمندان با این بیماری بسیار حساس و در عین حال با مراقبت بیشتر انجام می‌شود. تحرک در افردی که این عارضه را دارند به حد قابل توجهی کم بوده و از انجام تحرکاتی که به استخوان‌های آن‌ها فشار می‌آورد پرهیز می‌شود.

 

دیابت

۲۵ درصد از افراد بالای ۶۵ سال این عارضه را دارند. دیابت می‌تواند باعت به وجود آمدن بسیاری از بیماری‌های دیگر شود بر اساس آمار در سال ۲۰۱۴ دیابت علت مرگ حدود ۵۴۰۰۰ نفر در بین افراد بالای ۶۵ سال بوده است افراد دارای دیابت می‌توانند با تغییر در شیوه ی تغذیه ، زندگی سالمی داشته باشند و دیابت را کنترل کنند. مراقبت از سالمند با این عارضه به همراه پرهیزات غذایی زیادی صورت می‌پذیرد.

 

آنفولانزا و پنومونی

با وجود اینکه انفولانزا وپنومونی جزء بیماری‌های مزمن نیستند ولی یکی از ۸ علت اول مرگ افراد بالای ۶۵ سال می‌باشند. سالمندان در مقابل این بیماری ها آسیب پذیر تر هستند و بدن آن‌ها قادر به مبارزه با آن نیست. توصیه پزشکان این است که سالیانه یک واکسن برای این بیماری ها بزنند تا به سلامت زندگی آنها لطمه‌ای وارد نشود.

 

خطر سقوط

با افزایش سن خطر سقوط نیز افزایش می‌یابد. هر ساله حدود ۵/۲ ملیون نفر از افراد بالای ۶۵ سال به علت سقوط و افتادن به بخش اورژانس مراجعه می‌کنند خطر سقوط در این رده سنی بیشتر از هر سن دیگری است اغلب سقوط ها در خانه اتفاق می‌افتد در مکان‌هایی مانند کف های لغزنده ، حمام ، فرش های سر یا … . برای مراقبت و نگهداری سالمند ، تا حد امکان نباید آن‌ها را در موقعیت‌های این چنینی قرار داد.

 

چاقی

چاقی یکی دیگر از مشکلات سلامتی است. مشکلی که باعث ایجاد بیماری‌های قلبی ، دیابت ، سرطان و… می‌شود. حدود ۳۶ درصد مردان و ۴۰ درصد زنان بین ۶۵ تا ۷۴ سال دچار چاقی هستند و شاخصه توده بدنی آنها بیشتر یامساوی ۳۰ است. با رعایت پرهیز‌های غذایی و تغذیه مناسب می‌توان تا حد قابل توجهی از بروز این عارضه در سالمندان جلوگیری کرد.

 

افسردگی

حدود  ۱۵ تا ۲۰ درصد افراد بالای ۶۵ سال دچار افسردگی هستند. افسردگی می‌تواند ایمنی بدن را کاهش دهد و توانایی سالمند برای مبارزه با دیگر بیماری ها را کم کند. یکی از راه های درمان افسردگی افزایش فعالیت فیزیکی سالمند است. همچنین می‌توان با افزایش ارتباط اجتماعی، باعث کاهش این بیماری روحی شد. به طوری که پیشنهاد می شود  حدود ۸ تا ۱۱ درصد از وقت خود را با خانواده و دوستان سپری کنند.

 

سلامت دهان

دندان‌ها و لثه‌های سالم نه تنها برای زیبایی و غذا خوردن خوب هستند بلکه برای سلامت عمومی نیز مهم است. طبق گزارشات ۲۵ درصد از سالمندان بالای ۶۵ سال دارای دندان های مصنوعی هستند بنابر این مراقبت و بهداشت دهان و دندان باید یکی از مهمترین کارها برای سالمندان باشد.

 

با وجود کمین چنین بیماری‌هایی برای سالمندان، آیا برای مراقبت از سالمند برنامه‌ای دارید؟ پیشنهاد ما به شما استفاده از یک پرستار سالمند با تجربه برای نگهداری و مراقبت بهتر از سالمند شماست.

0 دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *