خدمات پرستاری در مشهد

مزایا و معایب استخدام پرستار سالمند در منزل و خانه سالمندان

مزایا و معایب استخدام پرستار سالمند در منزل و خانه سالمندان

با بالارفتن سن والدین و عزیزان، سلامتی و امنیت آن ها به چالش های اساسی تبدیل می شود. شرایط جسمی و روحی زنان و مردان سالمند، اهمیت این دوره سخت و حساس را افزایش می دهد. به همین دلیل نگهداری از سالمند بدون مراقب کار راحتی نیست بنابراین یاری گرفتن از پرستار سالمند و یا خانه سالمندان توصیه می شود. معمولا افراد مسن با واقعیت بالارفتن سن دست و پنجه نرم می کنند و تغییرات را نمی پذیرند که این امر می تواند در میزان مراقبت از آنها تاثیر گذار باشد. ارتباطات عاطفی یکی دیگر از نیازهای اساسی فرد مسن است، چنانچه فرد مسن برای مدتی طولانی تنها بماند دچار افسردگی می شود.

سپردن والدین و عزیزان مسن به خانه سالمندان کار ساده ای نیست چون وابستگی عاطفی والدین و فرزندان مانع تصمیم گیری می شود. حتی ممکن است با واکنش منفی اطرافیان همراه باشد اما نکته ای که اهمیت دارد آسایش و امنیت طرفین است.

عواملی مانند فراموش کردن مصرف داروهای روزانه، عدم تعادل در ایستادن و نشستن، همچنین ناتوانی در انجام کارهای روزانه و از همه مهم تر تنهایی سبب می شود که افراد مسن به مراقب و پرستار کارآزموده نیاز پیدا کنند. یا ترجیح دهند در خانه سالمندان سکونت کنند.

اگر فکر می کنید والدین شما به مراقبت احتیاج دارند راه های زیادی وجود دارد از خانه سالمندان گرفته تا پرستار سالمند شبانه روزی. به افراد مسنی که قادر به انجام فعالیت روزمره خود هستند اما برای کارهای روزانه ی خانه مانند پخت و پز، نظافت، خرید مایحتاج و کارهای خارج از خانه به کمک احتیاج دارند، پیشنهاد می شود از مراقب و پرستار سالمند کمک بگیرند.

در این مطلب به مزایا و معایب استخدام پرستار در منزل و خانه سالمندان خواهیم پرداخت تا در تصمیم گیری بهتر کمکتان کنیم.
مزایای استخدام پرستار سالمند در منزل

پرستار سالمند به طور روزانه کارهایی از قبیل استحمام سالمند، پخت و پز، نظافت، خرید مواد غذایی و رفت و آمد جهت ویزیت پزشک را به عهده دارد.
فرد مراقب سالمند می تواند در خانه خود زندگی کند و برای انجام کارهای روزانه و کمک به سالمند در ساعات از پیش تعیین شده، مراجعه کند. در این صورت استقلال زندگی خود را حفظ می کند.
می توان پرستار سالمند را به صورت شبانه روزی استخدام کرد، در این صورت خیالتان راحت خواهد بود که والدینتان تنها نمی مانند.
مراقبت در منزل تضمین می کند که فرد سالمند همیشه در خانه خود اقامت دارد، که در این صورت خانواده و دوستان در هر زمان می توانند برای ملاقات وی اقدام کنند و مانند خانه سالمندان ساعات ملاقات مشخصی وجود ندارد.
از آنجا که فرد سالمند اغلب در خانه می ماند، نیازی به مراقبت بیست و چهار ساعته ندارد و چنانچه در خانه بماند هزینه ها نسبت به خانه سالمندان پایین تر خواهد بود.

معایب استخدام پرستار سالمند در منزل

اگر چه ممکن است مراقبت در منزل راه مقرون به صرفه ای باشد اما ممکن است به تجهیزاتی مانند رمپ، نرده، بالابر و صندلی چرخدار نیاز باشد. فراهم کردن همه اینها هزینه بر خواهد بود.
کارمندان و پرستاران آژانس های مراقبت در منزل به طور معمول تغییر می کنند، که این موضوع می تواند برای فرد سالمند آزار دهنده باشد.
قبل از استخدام پرستار از هزینه های نگهداری به شکل ساعتی و روزانه مطلع شوید تا بتوانید در طولانی مدت برای آن برنامه ریزی کنید، در این صورت مشکلی برای هیچ یک از طرفین پیش نخواد آمد.
افراد روحیه های متفاوتی دارند. ممکن است بعضی از سالمندان با حضور یک شخص غریبه در خانه راحت نباشند، هرچند که آن شخص برای کمک به او استخدام شده باشد. لازم است قبل از استخدام پرستار صحبت هایشان را بشنوید در مورد نگرانی هایشان با آن ها صحبت کنید و نیاز های آن را بررسی کنید. آیا آن ها به مراقب احتیاج دارند یا خیر؟
افراد سالمندی که اجتماعی هستند و دوست دارند با همسن و سالان خود وقت بگذرانند، در خانه ماندن و دور شدن از اجتماع سالمندان به مدت طولانی حوصله سر بر خواهد بود. قبل از استخدام پرستار نظر آن ها را در مورد خانه سالمندان جویا شوید.

انتخاب خانه سالمندان مناسب

به طور دقیق خانه سالمندان برای افراد سالمندی طراحی شده است. که به تنهایی نمی توانند زندگی کنند و به مراقبت های خاص و اضافی احتیاج ندارند. با این حال بسیاری از افراد از این اصطلاح برای همه مراقبت های خارج از منزل استفاده می کنند. به طور مثال فردی که دچار آلزایمر باشد به مراقبت های ویژه و پرستار اختصاصی نیاز خواهد داشت. البته چنانچه فرد سالمند به مراقبت بیمارستانی نیاز داشته باشد می تواند پس از تکمیل دوره درمان و بهبودی به خانه سالمندان بازگردد.

اگر والدین شما به مراقبت های اضافی نیاز دارند و دیگر قادر به تنها زندگی کردن نیستند. خانه سالمندان ممکن است برایشان مناسب باشد. با این حال اصطلاح خانه سالمندان ممکن است هزاران سوال را در ذهن شما و عزیزانتان ایجاد کند. زیرا هیچ کدام تصور و تجربه ای از زندگی در مراکز مراقبت ندارید و مثل این است که تنها نوک یک کوه یخ بزرگ قابل دیدن باشد. هیچ کس نمی داند ارتفاع واقعی آن چقدر است! برای پاسخ به سوالات ذهنتان می توانید از خانه های سالمندان مختلف دیدار کنید، با مسئولین و کارکنان گفت و گو کرده و نقاط قوت و ضعف آن ها را بسنجید.

ما در ادامه این مطلب به بعضی از مزایا و معایب خانه سالمندان می پردازیم با ما همراه باشید.
مزایای خانه سالمندان

خانه سالمندان برای افراد مسنی که قادر به زندگی تنهایی نیستند گزینه امن و قابل اطمینانی طلقی می شود. خانه های سالمندان امکان رسیدگی و امکانات زندگی مانند اتاق خواب، تخت خواب و کمد شخصی را برای همه افراد را فراهم می کند. در این صورت نگرانی از بابت مسئولیت های روزمره زندگی، نظافت و تهیه وعده های غذایی برطرف خواهد شد.
مراقبت های شخصی و پزشکی در بیست و چهار ساعت شبانه روز، هرروز هفته در دسترس خواهد بود. این امر برای سالمندانی که به داروهای مکرر نیاز دارند و اغلب استفاده از داروهای خود را فراموش می کنند بسیار مناسب است. همچنین کمک به افرادی که تعادل در ایستادن و راه رفتن ندارند بسیار حائز اهمیت خواهد بود. در این مراکز پرسنلی که به صورت مداوم برای کمک به سالمندان حاضر هستند اطمینان بخش خواهد بود.
بسیاری از خانه های سالمندان به افراد متاهل اجازه می دهد در کنار هم بمانند. این مورد برای زوجینی که از جدایی می ترسند بسیار دلگرم کننده خواهد بود. آن ها می توانند زندگی شخصی دو نفره خود را در خانه سالمندان باهم ادامه دهند.
عموم خانه های سالمندان تفریحاتی مانند سفرهای زیارتی و سیاحتی و گشت های یک روزه ارائه می دهند. همچنین داخل مرکز مراقبت هم برنامه های تفریحی مانند ورزش آرام، پخت و پز و باغبانی برگزار می کنند. بعضی از آن ها فعالیت های تخصصی و درمان های تکمیلی هم ارائه می دهند.

معایب خانه سالمندان

مراکز مراقبتی مانند خانه سالمندان نسبت به مراقبت در منزل گران تر هستند. به دلیل مراقبت شبانه روزی و مداوم، بیست و چهار ساعت در هفت روز هفته. این مورد دسترسی بسیاری از خانوده ها به امکانات خانه سالمندان را دشوار می کند.
خانه سالمندان یک محیط پویا و پرورش دهنده است. زندگی در این محیط با وجود افراد مختلف و هم سن و سال می تواند سرگرم کننده باشد. محیطی قانون گذاری شده برای نظم و آرامش ساکنین آن، اما بعضی از افراد به سختی می توانند خود را با محیط سازگار کنند و احساس می کنند استقلال خود را از دست می دهند. بنابراین مهم است قبل از هر اقدامی عزیزانتان را از این تصمیم آگاه کنید و در مورد نگرانی ها و عادات آن ها صحبت کنید. همچنین از آن ها بپرسید تمایل دارند به چه فعالیت هایی سرگرم شوند.
هنگام انتخاب خانه سالمندان، مسافت را هم در نظر بگیرید. اگرچه بیشتر خانه های سالمندان در تمام ساعات روز اجازه ملاقات می دهند. با این حال مهم است که مرکز مراقبت با خانه شما فاصله زیادی نداشته باشد تا مسافت طولانی باعث عدم ملاقات عزیزانتان نشده و حفظ پیوندهای خانوادگی را دشوار نکند. برای والدین ملاقات با فرزندان و نزدیکانش احساس خوب ایجاد می کند و باعث می شود زودتر به محیط جدید عادت کند.

خانه سالمندان می تواند یک مکان جذاب و پویا برای والدین شما باشد. زیرا زندگی برای مدت طولانی و به تنهایی در خانه منجر به افسردگی می شود. با این حال بعضی از افراد مسن استقلال خود را در مراکز مراقبت از دست می دهند. مهم است قبل از هر تصمیمی با عزیزان خود در این باره صحبت کنید و نظر آن ها را درباره استخدام پرستار یا اقامت در خانه سالمندان جویا شوید.

پس از در نظر گرفتن تمام مزایا و معایب احتمالی، مهم است که به یاد داشته باشید افراد دارای روحیات مختلفی هستند. مهم نیست که والدین و عزیزان شما چقدر سالخورده باشند و به چه میزان مراقبت احتیاج دارند، مهم است که قبل از هر تصمیمی نظر آن ها را در مورد زندگی در خانه سالمندان بپرسید. در بعضی از موارد استخدام پرستار در منزل برای رفع نیازهای آن ها و همچنین حفظ استقلالشان مناسب تر است. کارشناسان مرکز خدمات پرستاری در منزل تندیس تندرستی در این خصوص نگهداری از فرد سالمند راهنماییتان خواهند کرد.

ذکر این نکته بسیار مهم است که با والدین و عزیز خود در مورد سکونت در خانه سالمندان صحبت کنید. نظر او را بپرسید و با رضایت او را به خانه سالمندان بفرستید. گاهی او را به محیط خانوادگی برگردانید و چنانچه امکانش بود به مسافرت ببرید. در این صورت فرد سالمند احساس طرد شدگی نمی کند و به آهستگی به محیط زندگی جدید عادت خواهد کرد.

مراقبت از بیماران در منزل در مشهد با ما تماس بگیرید

خدمات پرستاری در منزل مشهد تندیس تندرستی در مشهد  به آسودگی خیال شما در تمام لحظات می اندیشد.

0 دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *