خدمات پرستاری در مشهد

مراقبت در منزل، شرح شغل، وظایف و الزامات

مراقبت در منزل نیازی به آموزش رسمی ندارد، در مورد آموزش، مسئولیت ها و وظایف، اطلاعاتی کسب کنید تا ببینید آیا این شغل برای شما مناسب می باشد یا خیر؟

فردی که به عنوان مراقب در منزل حضور می یابد، ممکن است با افراد سالخورده، ناتوان، بیمار در ارتباط باشد و باید به آنها در انجام امور شخصی، تهیه غذا و کارهای خانه کمک نماید.

شرح شغل:

دستیاران مراقبت در منزل از طریق مراکز معتبر پرستاری به منازل اعزام می شوند که با توجه به نیاز خانواده ها دستور العمل کاری و برنامه ی ویژه ای جهت نگهداری از سالمند، بیمار و یا کودک دارند.

این مراقبان با وجود اینکه امور مربوط به سالمند و بیمار را انجام میدهند نیازی به داشتن مدرک پرستاری و بهیاری ندارند.

ویژگی های شخصیتی:

مراقب باید از لحاظ فیزیکی و جسمانی در وضعیت مناسبی باشد. زیرا اغلب لازم میشود که بیمار و سالمند را کمک نمایند تا روی تخت بنشیند و بلند شود و برای حمام کردن و راه بردن نیاز به کمک مراقب می باشد. همچنین باید بیماران بستری شده را برای جلوگیری از زخم بستر به صورت مرتب جابجا کنند. باید حواسشان هم باشد که هنگام جابجایی خودشان صدمه ای نبینند.

عزت نفس یکی دیگر از مواردیست که مراقبین در منزل باید داشته باشند به دلیل اینکه آنها در خانه بیمار یا سالمند مشغول به کار می شوند باید بتوانند هم از لحاظ جسمی و هم از لحاظ روحی به بهبود شرایط کمک کنند.

اگر سالمندان یا بیماران در مورد مشکلات و نگرانی های خود با آنها صحبت می کنند باید به حرف هایشان گوش کنند و بتوانند با آنها ارتباط روحی مناسب برقرار کنند.

وظایف کاری:

وظایف مراقبین شامل حمل و نقل بیمار، شستشو، حمام کردن، تهیه غذا و دادن داروهای بیمار می باشد. همچنین ممکن است باندهای وی را تعویض نماید و یا لوسیون بزند و دیگر کارهایی که نیاز به تخصص حرفه ای ندارد.
مراقبین باید محیط خانه را تمیز نگه دارند و تمامی امور منزل را به نحو احسن انجام دهند.

بیمار یا سالمند ممکن است برای حمام کردن احتیاج به همراهی مراقب داشته باشد و یا جهت استفاده از سرویس بهداشتی، در صورتی که سالمند از پوشک بهداشتی استفاده میکند مراقب باید در زمانی که نیاز به تعویض پوشک می باشد اقدام به این عمل نماید تا آسایش و سلامتی سالمند یا بیمار در خطر قرار نگیرد.

کسانی که از سالمند مراقبت میکنند می بایست با ترفند های مختلف ، سالمندان را از لحاظ فکری در وضعیت فعال قرار دهد. از آنها بخواهند برایشان خاطره تعریف کنند و اگر می توانند با آنها بازی فکری انجام دهند.

همچنین در صورتی که شرایط محیط زندگی اجازه میدهد، چند ساعتی در روز سالمند را در معرض آفتاب قرار دهد تا از نور استفاده کنند.

0 دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *