خدمات پرستاری در مشهد

فواید شیر مادر

فواید شیر مادر برای نوزادان benefits of breast feeding in infant سال هاست که مورد توجه بسیاری از محققان قرار گرفته است. اگر در این فکر بودید که به نوزاد تازه متولد شده خود شیر مادر ندهید ، احتمالاً در این زمینه اطلاعات زیادی ندارید.

این تصمیمی میباشد که به طور کامل مربوط به نفر شما است. پیش از تصمیم گیری بهتر میباشد تمامی مزایا و تاثیرات شیر مادر بر روی نوزاد را برای شما مرور کنیم .شیر مادر تغذیه بهینه ای برای نوزادان فراهم میکند.

از مقدار متناسب مواد مغذی برخوردار میباشد ، به راحتی هضم میشود و به راحتی در دسترس میباشد.

فواید شیردهی برای کودک شما چیست؟

شیر مادر برترین،مفیدترین و تاثیرگذارترین ماده غذایی برای کودک شما است.

کودک شما از راه های مختلفی از شیر شما سود می برد.
فواید و تاثیرات شیردهی بر سلامت نوزاد

شیر مادر علاوه بر تغذیه نوزاد از او محافظت میکند. شیر مادر مملو از ترکیبات زنده از جمله سلولهای بنیادی ، گلبولهای سفید و باکتریهای مفید و هم چنین سایر مؤلفه های فعال زیستی همچون آنتی بادی ها ، آنزیم ها و هورمون ها میباشد که همگی به مبارزه با عفونت ، جلوگیری از بیماری و هم چنین در رشد طبیعی نوزاد تاثیر بسزایی دارد.

نوزادانی که به طور انحصاری در ۶ ماه ابتدا زندگی خود از شیر مادر تغذیه می کنند، کمتر از سایر نوزادان از بیماری های گوارشی(مشکلات معده و روده )، سرماخوردگی و آنفولانزا ، عفونت گوش و قفسه سینه رنج می برند.
شیر مادر حاوی آنتی بادی هایی میباشد که به نوزاد شما در مقابله با ویروس ها و باکتری ها یاری میکند ، که در ماه های اولیه زیاد مهم میباشد.

این خصوصاً در مورد آغوز یا همان شیر ابتدا صدق میکند. آغوز مقادیر زیادی ایمونوگلوبولین و هم چنین چندین پادتن دیگر را فراهم میکند. وقتی که در معرض ویروس یا باکتری قرار دارید ، بدن شما آغاز به تولید آنتی بادی هایی میکند که بعد از مدتی به داخل شیر می روند.

شیر مادر به طور خاص رشد نوعی باکتری را تشویق میکند ، که باکتری های مفیدی هستند که می توانند بسیاری از باکتری های گرم منفی و انگل ها را مهار کنند. در حقیقت ، تفاوت چشمگیر بین باکتریهای موجود در روده نوزادان تغذیه شده با شیر مادر و نوزادان تغذیه شده با شیر خشک وجود دارد.

شیرخواران (شیر مادر) دارای سطح لاکتوباسیل هستند که به طور معمول ده برابر بیش از شیرخواران تغذیه شده با شیرخشک میباشد. هم وجود لاکتوباسیل ها و هم عمل لاکتوفرین ها و لیزوزوم ها با محدود نمودن رشد باکتری های ناسالم در روده به محافظت از نوزاد یاری میکند.

اهمیت شیر مادر

تغذیه با شیر مادر در شرایطی که کودک شما بیمار یا غمگین میباشد او را آهسته میکند ، و نبایستی آن را به عنوان ۱ مزیت مهم دست کم گرفت. در حقیقت ، مطالعات نشان داده اند که شیردهی باعث کاهش گریه میشود و در گونه واکسیناسیون نوزادان آنان را تسکین میدهد.
دلایل بوجود آورنده آفت دهان کودک چیست و با چه روش هایی درمان می شود؟
مطالعه نمایید

تاثیر شیر مادر روی خواب نوزاد

شاید شنیده باشید نوزادانی که از شیر خشک تغذیه می کنند مدت وقت بیشتری می خوابند ، ولی به پیشنهاد می رسد این ۱ باور نادرست میباشد. تحقیقات نشان میدهد که نوزادان تغذیه شده با شیر مادر و یا شیرخشک به ۱ اندازه احتمال دارد که در طول شب از گرسنگی بیدار شوند .ولی تفاوت در این میباشد که نوزادان با شیر مادر زودتر به خواب می روند و این موضوع یکی از مهمترین فواید شیر مادر میباشد.

اکسی توسین که هنگام تغذیه شیر مادر در بدن کودک درست کردن میشود ، باعث میشود که بعد از شیر خوردن احساس خواب آلودگی داشته باشد. و سایر هورمون های موجود در شیر مادر به کودک شما یاری میکند تا الگوی خواب منظمی پیدا بکند.
مزایای مادام العمر تغذیه با شیر مادر برای نوزادان

تغذیه با شیر مادر فقط ۶ ماه ابتدا به نفع کودک شما نیست. هر چه بیش به این روند ادامه دهد ، مزایا و فوائد بیشتری شامل حالا او می شود . در هر نوبت شیردهی سطح اکسی توسین یا همان هورمون عشق در بدن هر ۲ شما بالا می رود و باعث تشویق و استحکام پیوند بین مادر و کودک میشود

این امر می تواند ۱ پایه محکم برای روابط آینده باشد و حتی امکان دارد کمی به فرزندتان یاری بکند تا در مراحل بعدی زندگی با استرس مقابله بکند.از فواید شیر مادر همین بس که باعث زیاد شدن وزن سالم در نوزاد میشود. تغذیه با شیر مادر باعث زیاد شدن وزن سالم و جلوگیری از چاقی کودکان میشود.

اثر شیر مادر بر سلامت کودک

۱ منبع معتبر از مطالعه نشان داد که شیردهی بیشتر از چهار ماه باعث کاهش احتمال ابتلا ی کودک به اضافه وزن و چاقی میشود.

نوزادانی که از شیر مادر تغذیه میشوند در بدن خود لپتین بیشتری نسبت به نوزادان با شیر خشک دارند. لپتین ۱ هورمون اصلی برای تنظیم اشتها و ذخیره چربی میباشد.

نوزادانی که با شیر مادر تغذیه می شوند میزان مصرف شیر خود را تنظیم می کنند. آنان فقط تا زمانیکه گرسنه هستند به شیر خوردن ادامه میدهند،و این روند به آنان در درست کردن الگوهای غذایی سالم یاری میکند.

فواید شیر مادر بر هیچ کس پوشیده نیست . شیر مادر شیرین و خامه ای میباشد ، طعمی که زیاد متفاوت میباشد و احتمالاً بهتر از شیر خشک میباشد. هم چنین طعم غذاهایی که می خورید به کودک شما منتقل میشود که می تواند از همان اول رژیم غذایی آنان را گوناگون بکند.

هم چنین می تواند برای کودک شما دلگرم کننده باشد. کودکی که ترسیده ، آسیب دیده یا مریض میباشد را میتوان با تغذیه با شیر مادر به حالت آرامش و آسایش رساند.
گرفتگی بینی نوزاد چه دلایلی دارد و راههای برطرف کردن آن چیست؟
در پیوند رابطه احساسی بین مادر و کودک اختلال درست کردن می کند.
درست کردن اختلال در روند طبیعی دستگاه گوارشی
حساس شدن سیستم تنفسی نوزاد و زیاد شدن امکان ابتلا ی نوزاد به عفونت های تنفسی
سوء تغذیه؛ کمبود ویتامین A
حساسیت بیش و به وجود آمدن مقاومت در نوزاد در برابر شیر مادر
زیاد شدن خطر برخی از بیماریهای مزمن
چاقی
نمرات پایین تر در تست های هوش در نوجوانی و بزرگسالی
امکان دارد مادر بطور ناخواسته زودتر باردار شود.
زیاد شدن خطر کم خونی ، سرطان تخمدان و سرطان پستان در مادر.

قطعا شیر خشک هرگز نمی تواند فواید شیر مادر را داشته و جایگزین مناسبی برای آن باشد.

فواید شیردهی طبیعی

فواید شیر مادر به شرح زیر می باشد:

مراحل هضم غذا در کودک شما راحت تر میباشد.

نیازی به تهیه و آماده نمودن از پیش ندارد.

همیشه در دسترس میباشد.

تغذیه با شیر مادر می تواند مانع از بازگشت دوره (عادت ماهیانه)شما به مدت ۳-۶ ماه یا حتی بیش شود. به طور معمول ، قاعدگی تقریباً ۱ ماه پس از قطع تغذیه انحصاری با شیر مادر برمی گردد.

شیر مادر دارای پایان مواد مغذی ، کالری و مایعاتی میباشد که کودک شما برای سالم بودن نیاز دارد.
شیر مادر دارای فاکتورهای رشدی میباشد که برترین حالت رشد اعضای بدن کودک شما را تضمین میکند.

این ماده حاوی بسیاری از فرمول ها میباشد که کودک شما را از بسیاری از بیماری ها و عفونت ها محافظت میکند. در حقیقت ، نوزادان شیرده کمتر احتمال دارد که دچار بیماری های ذیل شوند:

عفونت گوش ،اسهال پنومونی ، خس خس و برونشیولیت ،سایر عفونتهای باکتریایی و ویروسی همچون مننژیت

تحقیقات هم چنین حاکی از آن میباشد که تغذیه با شیر مادر می تواند در برابر چاقی ناگهانی نوزادان ، دیابت ، آسم ، اگزما ، کولیت و برخی از سرطان ها محافظت بکند.

سازمان بهداشت جهانی (Who) و یونیسف به مادران توصیه می کنند که تحت هر شرایطی حداقل به مدت ۶ ماه ابتدا زندگی فرزند خود شیردهی انحصاری خود را تأمین و ادامه بدهند.

 

0 دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *