خدمات پرستاری در مشهد

عدم تعادل سالمند و نحوه مراقبت از آنها

یکی از مسایلی که سالمندان با آن درگیر هستند راه رفتن است (مشکل عدم تعادل سالمند). راه رفتن برای سالمندان مفید است و باعث حفظ روحیه آنها می شود، اما گاهاً باعث به وجود آمدن مشکلاتی شده است. عدم تعادل سالمند و نحوه مراقبت در منزل از آنها یکی از دغدغه های پرستاری از سالمند است.

سالمندان با افزایش سن ممکن است بی دلیل زمین بخوردند بنابراین ما باید علت طبی این نوع زمین خوردن ها را شناسایی کنیم. تعادل به چند چیز وابسته است مانند چشم ها، گوش ها، پاها و مغز سالمند. اگر در عملکرد یکی از این ارگان های اصلی بدن مشکل و خللی پیش بیاید، باعث عدم تعادل سالمند می شود و باعث به وجود آمدن عواقبی می شود که خود مشکلات بزرگ تری با خود به همراه می آورد. پرستاری از سالمند کار پر مسئولیتی است زیرا باید حواسمان به تمام حرکات بیمار باشد.

اختلال کنترل سالمند

یکی از این اختلال ها که مربوط به بینایی است، اختلال کنترل است. زرشکی را از قرمز سبزروشن را از سبز تیره و گاهاً رنگ های دیگر را نمی تواند تشخیص دهد. مشکل دیگری که ممکن است سالمندان با آن مواجه بشوند تاری دید است که در اثر بالا رفتن سن ایجاد می شود و یا به دلیل بیماری های مثل آب مروارید یا گلوکوم و … است.

کنترل یا درمان این بیماری ها می تواند مشکل دیدن را در سالمندان برطرف کند. یکی از عوامل موثر در حفظ تعادل وجود نور کافی در خانه است که باید به آن توجه داشت. سالمندان با گذر زمان شنوایی کم تری پیدا می کنند. به همین خاطر به هنگام پرستاری از سالمند به این نکته توجه کنید که با صدای بلند باید با آنها صحبت کنید. سالمندانی که شنواییشان کم می شود رفته رفته در بینایی هم به مشکل بر می خورند.

تمام حرکات بدن به وسیله مغز کنترل می شود؛ در زمانی که بیمار تومور و بیماری پارکینسون دارد نمی تواند تعادل لازم و عملکرد مطلوب داشته باشد و باید در پرستاری از سالمند به این نکته توجه کرد و مواظب تعادل سالمند باشیم. البته در این مورد بیمارانی هم که سابقه سکته مغزی را داشته اند عملکرد و تعادلشان بسیار کند است.

درد مفاصل سالمند

درد مفاصل در سالمندان یکی از نکات شایع است؛ که اکثر سالمندان با آن دست و پنجه نرم می کنند. اما گاهی این درد باعث به وجود آمدن معضلاتی در راه رفتن و عدم تعادل سالمند می شود. اگر به پای سالمندان نگاه کنیم، متوجه چرخشی به سمت داخل پا می شویم. علت این چرخش این است که زمانی که به اندازه نیاز مفصل حرکت نمی کند، برای کمتر شدن درد وضعیتی غیر متعارف به خود می گیرد و بیمار برای کم شدن این فشار بدن خود را در حرکت به جلو پرت می کند و اگر این کار را انجام ندهد، قطع به یقین باعث شکستگی پا می شود.

در این گونه موارد بهترین راه کار برای سالمندان ورزش و پیاده روی است تا مفاصل حرکت داشته باشند. تحرک عضو باعث می شود مفصل ها حرکت کنند و دچار ضعف عضلانی نشوند. اما در پرستاری از سالمند باید متوجه میزان توانایی و قوه بدنی فرد سالمند هم باشیم.

0 دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *