خدمات پرستاری در مشهد

شیوع افسردگی در سالمندان

شیوع افسردگی؛ در افراد مسن معمولا به دلیل مشکلات جسمی و سایر شرایط ، امکان بروز افسردگی وجود دارد. در مورد تفاوت افسردگی و زوال عقل در اینجا بیشتر می خوانیم.افسردگی می تواند در سالمندان اتفاق بیفتد اما بخش عادی آن دوره ای نیست. در حالیکه اکثر افرادی که دوره غم انگیز افسردگی را تحمل می کنند ، باید بدانند این بیماری قابل درمان است.
 شیوع افسردگی در افراد مسنبزرگسالان و سالمندان د رمعرض تشخیص اشتباه و عدم درمان می باشند زیرا بعضی از علائم آنها ممکن است با نشانه های پیری اشتباه گرفته شود. علائم می تواند به اشتباه به سایر بیماریها و عوارض دارو ها ارتباط داده شود و همین باعث می شود یا سراغ درمان را نگیرند و یا درمان نامناسبی را شروع کنند.سالمندان ممکن است تمایلی به صحبت در مورد احساسات خود و یا درک اینکه نشانه های فیزیکی می تواند علامت شروع افسردگی باشد نداشته باشند. برای افراد سالخورده که تنها زندگی می کنند انزوا می تواند علائم افسردگی را تشدید کند و راه های رسیدن به درمان را سخت کند.
یکی از ویژگیهای مهم افسردگی این است که خلق و خوی ناراحتی به مدت دو هفته ادامه پیدا کند و فرد از بین رفتن علاقه و لذت را در تمام یا اکثر فعالیت ها تجریه کند.

شایع ترین نشانه شیوع افسردگی عبارتند از:

  • غم و اندوه پایدار
  • احساس کند شدن فعالیت های روز مره
  • نگرانی بیش از حد در امور مالی و بهداشتی
  • پریشانی مکرر
  • احساس بی ارزشی
  • تغییرات وزن
  • خستگی مفرط
  • سخت خوابیدن
  • دشواری تمرکز
  • شکایات جسمی
  • امتناع از فعالیت های اجتماعی

شرایط پزشکی و افسردگی

مشکلات پزشکی شرایط جسمی می تواند در تشدید علائم افسردگی تاثیر بسزایی داشته باشند. هر گونه مشکل پزشکی از جمله مشکلاتی که منجر به ناتوانی حرکتی و یا معلولیت می شود در بروز افسردگی سهم بسزایی دارد.
بیماریهایی مانند سرطان، پارکینسون، سکته مغزی، بیماری قلبی، دیابت و آلزایمر انواع رایج محرک های افسردگی است.

بعضی دارو ها نیز منجر به شیوع افسردگی می شود . این دارو ها عبارتند از داروهای قلب و عروق، داروهای شیمی درمانی، ضد ویروس، داروهای ضد انسداد و داروهای هورمونی

بیمار سالمند در صورت مشاهده علائم افسردگی پس از مصرف این دارو ها حتما باید با پزشک خود در میان بگذارد.

افسردگی و زوال عقل

افسردگی و زوال عقل در سالمندان چندین نشانه مشترک دارند. و تشخیص بین این دو معمولا مشکل می باشد.

درمان افسردگی در افراد مسن

روان درمانی
در حال حاضر گفتگو درمانی و تراپی هایی که بر مبنای گفتگو صورت می گیرد می تواندتاثیر بسزایی در درمان افسردگی سالمندان بگذارد.

گروه های پشتیبانی
شرکت سالمند در گروه های اجتماعی که به این منظور تشکیل می شوند می تواند به حل این مشکل کمک کند.

دارو
در نهایت با تشخیص روانپزشک می توان مصرف دارو های ضد افسردگی را برای درمان آغاز کرد. این دارو ها می تواند عوارض جانبی زیادی داشته باشند.

تغییر سبک زندگی
برنامه ریزی برای فعالیت های نشاط آور، انجام سفر های مناسب با شرایط جسمی سالمند و همچنین حضور یک پرستار سالمند ،
که نگهداری سالمند در منزل را به صورت شبانه روزی بتواند انجام بدهد و همدم و هم صحبت او باشد ،در بیشتر مواقع این دوره از بیماری را در فرد سالمند کوتاه می کند

0 دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *