خدمات پرستاری در مشهد
سیستوسکوپی

سیستوسکوپی چیست + مراقبت های بعد از عمل سیستوسکوپی

 

بررسی مشکلات دستگاه ادراری اغلب نیازمند این است که مثانه و سیستم خروجی آن تحت دید مستقیم بررسی شوند. انجام این کار سیستوسکوپی نامیده می‌شود. سیستوسکوپی معمولا بصورت سرپایی در بیمارستان و یا کلینیک‌های تخصصی و با استفاده از دستگاه درون‌بین بنام سیستوسکوپ انجام می‌شود. تاریخ و زمان آن از پیش مشخص می‌گردد. در صورت لزوم می‌توانید با پزشک خود در خصوص موعدهای مناسب مشورت کنید.
روال انجام سیستوسکوپی
در روز انجام سیستوسکوپی از شما خواسته می‌شود تمام لباس‌های خود را درآورده و لباسی از طرف اتاق عمل جهت پوشاندن بدن در اختیار شما قرار می‌گیرد. یک پرستار از شما چند سوال خواهدکرد و نوع عمل را به شما توضیح خواهدداد. در زمان مقرر شما را به داخل اطاق عمل برده و در روی تختی به پشت دراز خواهیدکشید. پاهای شما از هم باز و بالا برده شده و در محل مخصوصی قرارداده می‌شود.
سیستوسکوپی تحت شرایط استریل انجام می‌شود. یعنی تمام مراقبت‌ها به عمل خواهدآمد تا میکروبی وارد مثانه و دستگاه ادراری شما نشده و عفونت ادراری ایجادنگردد. قبل از شروع به انجام سیستوسکوپی ناحیه تناسلی شما توسط یک ماده ضد عفونی‌کننده تمیز خواهدشد. عمل سیستوسکوپی تحت بی‌حسی موضعی انجام می‌شود. برای انجام این عمل یک ژل بی‌حس‌کننده در داخل مجرا تزریق می‌شود . این ژل هم خاصیت بی‌حس‌کننده دارد و هم اینکه به عنوان یک ماده لغزاننده به انجام عمل سیستوسکوپی کمک می‌کند. در خانم‌ها اغلب نیاز به تزریق ماده بی‌حس‌کننده به داخل مجرا نیست.

معمولا در حین سیستوسکوپی بیدار خواهیدبود و انجام عمل را حس خواهیدکرد. ممکن است این کار سبب درد و ناراحتی در شما شود. شاید در حین انجام سیستوسکوپی نیاز به اقدام خاص دیگری باشد. در این صورت اگر پزشک معالج صلاح دانست ممکن است نیاز به بیهوش‌کردن شما باشد. متخصص بیهوشی توضیحات لازم را به شما خواهدداد و به شما توصیه خواهد کرد؛ که راحت بوده و لحظاتی بعد به خواب خواهیدرفت. اگر از قبل احتمال داده شود که حین سیستوسکوپی نیازمند بیهوشی عمومی خواهیدبود، به شما توصیه می‌شود که ۸ ساعت قبل از بیهوشی، از خوردن و آشامیدن پرهیز نمایید.
عمل سیستوسکوپی به این صورت است که یک لوله باریک فلزی از همان محلی که ادرار می‌کنید (مجرا) به آرامی وارد مثانه می‌شود. مطلب حایز اهمیت، شل‌بودن کامل شما در حین انجام این عمل است. پس از ورود به مثانه توسط عدسی‌های مختلفی مثانه و سیستم ادراری تحتانی شما بررسی خواهدشد. تمام این عمل، اگر مشکلی وجودنداشته باشد؛ معمولا بیش از چند دقیقه طول نمی‌کشد.
اگر بیهوشی نگرفته‌باشید؛ می‌توانید بلافاصله پس از خاتمه عمل فعالیت‌های عادی خود را دوباره از سربگیرید. اگر بیهوش شده‌باشید؛ پس از خاتمه عمل شما را در محل مخصوص تحت‌نظر می‌گیرند تا به طور کامل حالت هوشیاری خود را بدست‌آورید. اگر بیهوشی داشتید؛ یک نفر باید شما را تا منزل همراهی کند و نمی‌توانید رانندگی کنید، بعد از این قادر خواهیدبود؛ فعالیت‌های روزانه خود را از سربگیرید.
پس از سیستوسکوپی
بدنبال سیستوسکوپی ممکن است تا چند روز احساس سوزش در هنگام ادرارکردن داشته‌باشید یا قطرات خون را در ادرار مشاهده نمایید. اگر مایعات زیاد بنوشید و مثانه خود را نیز زود به زود تخلیه نمایید، این علایم سریع‌تر برطرف خواهدشد. گاهی لازم است که در مراجعه به پزشک معالج و معاینه مجدد، تمام مدارک پزشکی شما بررسی و تصمیمات درمانی مقتضی، با مشورت خود شما اخذگردد. اگر لازم باشد؛ در خاتمه سیستوسکوپی برای شما دارو تجویز خواهدشد.


دفتر خدمات پرستاری در منزل تندیس تندرستی به واسطه قرارداد با پزشکان مطرح در استان خراسان رضوی با ارسال پزشکان عمومی و متخصص به منازل جهت ویزیت در منزل از اتلاف وقت و زمان شما عزیزان در صف مطب ها و دردسر نوبت گیری بی نیاز می کند.

شماره تماس جهت هماهنگی با کارشناسان ما :

۰۹۱۵۲۲۶۶۴۹۹

۰۹۳۳۸۲۹۳۰۰۰

ثابت دفتر:

۰۵۱۳۸۵۸۵۹۶۰

 

0 دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *