خدمات پرستاری در مشهد

دیابت نوع دو زنگ خطری برای کودکان

اضافه وزن در دوران کودکی با افزایش خطر ابتلا به دیابت نوع دو در بزرگسالی همراه است. در این نوشتار می خوانیم که آیا بهبود در اضافه وزن قبل از اوایل دوران بلوغ این خطر را کاهش می دهد یا خیر؟

تغییر در اضافه وزن از دوران کودکی تا سنین بالاتر و خطرات دیابت نوع دو

مطالعاتی در این زمینه توسط تیم تحقیقاتی دانشگاه کوپنهاگن بر روی ۶۲۵۶۵  مرد دانمارکی انجام شد. در این مطالعه قد و وزن افراد در سنین ۷ تا ۱۳ سالگی و در سنین بلوغ بین ۱۷ تا ۲۶ سالگی اندازه گیری شد. در این پژوهش شاخص های اضافه وزن با توجه به معیارهای کنترل و پیشگیری از بیماری ها تعریف شده است. داده های مربوط به وضعیت دیابت نوع دو ( در سنین بیشتر از ۳۰ سال برای ۶۷۱۰ نفر) از مرکز تحقیقات بهداشت دانمارک دریافت شد.

نتایج مطالعات در این جمعیت آماری نشان داد اضافه وزن در ۷ سالگی (۳۳۷۳ از ۶۲۵۶۵ مرد یعنی ۵٫۴ درصد)، ۱۳ سالگی (۳۴۱۸ از ۶۲۵۶۵ یعنی ۵٫۵ درصد) و در سنین جوانی (۵۱۰۸ از ۶۲۵۶۵ یعنی ۸٫۲ درصد) با خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ ارتباط مستقیم داشته است. این ارتباط برای سنین بالاتر در اضافه وزن و افرادی با سنین کمتر در تشخیص دیابت نوع ۲ قوی تر بوده است.

در این تحقیقات مشخص شد مردانی که اضافه وزن خود را قبل از سنین ۱۳ سالگی بهبود داده اند خطر ابتلا به دیابت نوع دو در آن ها در سنین ۳۰ تا ۶۰ سالگی بسیار مشابه کسانی است که هرگز اضافه وزن نداشته اند (نرخ خطر برابر ۱٫۲۱-۰٫۷۵). کودکانی که تا سن ۱۳ سالگی دچار اضافه وزن بوده اند اما در جوانی تا بزرگسالی به وزن سلامت خود رسیده اند نسبت به آن هایی که هرگز دچار اضافه وزن نبود اند ۴۷ درصد خطر ابتلا به دیابت نوع دو را دارا هستند (نرخ خطر برابر ۱٫۹۸-۱٫۱۰)، اما خطر آن بسیار کمتر از کسانی است که مداوم دچار اضافه وزن بوده اند (نرخ خطر برابر ۴٫۷۹-۳٫۵۷) و این بدان معنی است که افرادی با اضافه وزن دائم در طول زندگی ۴ برابر بیشتر از مردانی که هرگز اضافه نداشته اند.
خطر ابتلا به دیابت نوع دو آنها رو تهدید می کند. در نتیجه افزایش شاخص توده بدنی در بین ۷ سالگی تا اویل دوران بلوغ با خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ حتی در میان مردانی که در ۷ سالگی وزن نرمالی داشته اند، افزایش خواهد داد. و می توان بیان کرد اضافه وزن کودکان در دوران ۷ سالگی با افزایش خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ در بزرگسالی همراه خواهد بود تنها در صورتی که تا بلوغ یا بعد از سنین بلوغ فکری برای رسیدن به وزن سلامت خود نکنند.

نتایج این مطالعات این امیدواری را می دهد که کودکان نه تنها با رژیم غذایی بلکه با تغییر سبک زندگی و ورزش وزن نرمال خود برسند. و هدف در این راستا کاهش وزن نیست بلکه رسیدن به وزن سلامت است چرا که کودکان همواره در حال رشد هستند.

0 دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *