خدمات پرستاری در مشهد

دلایل کم اشتهایی کودک و روش‌های درمان آن چگونه است؟

بی‌میلی و کم اشتهایی کودک می‌تواند علل‌های گوناگونی داشته باشد. ابتدا باید کودک را از لحاظ بعد روانی آماده کنید. چگونه؟ با کودک خود صحبت کنید و از او غذاهای باب میلش را بپرسید. ممکن است وجود یک ماده غذایی باعث بی‌میلی او شده باشد.

یک برنامه غذایی متنوع تدارک ببینید و واکنش کودک را در طعم‌های جدید شاهد باشید.
گاهی اوقات کودکان از سر لجبازی این که وسیله بازی جدیدی برای او تهیه نکرده‌اید اقدام به چنین کاری می‌کند؛ نگران نباشید برای او توضیح دهید که با این کار به بدن خود ضربه می‌زند و حتی با داشتن اسباب بازی جدید حس خوب از غذا خوردن را تجربه نمی‌کند. همچنین می‌توانید آن وسیله بازی را به عنوان جایزه در نظر بگیرید و او را تشویق به خوردن وعده غذایی کامل کنید.

همان‌طور که گفتیم کودک را از لحاظ روانی بررسی کنید. کودکان تمامی احساس‌های شما را متوجه می‌شوند. یک بحث خانوادگی می‌تواند تاثیر مستقیم بر روحیه کودک شما بگذارد. فضای خانه را آرام کنید و کودک را از انرژی‌های منفی دور کنید. با او زیاد صحبت کنید و برایش توضیح دهید که همه چیز مرتب است. به او اطمینان دهید که برای هر مشکلی یک راه حل وجود دارد.

اما گاهی اوقات وجود برخی بیماری‌ها در کودک باعث بی‌اشتهایی‌اش می‌شود. از کودک بپرسید آیا قسمت شکم یا دهان احساس ناراحتی دارد؟ اگر چنین بود او را پیش پزشک اطفال ببرید. اما نگران نباشید چون بهبود جسمانی کودکان بسیار سریع اتفاق می‌افتد.

در هر صورت این نکته را در نظر بگیرید که کودک را تحت هیچ شرایطی مجبور به خوردن غذا با تهدید یا تنش نکنید؛ این کار نتیجه کاملا معکوس در پی خواهد داشت.

اگر برای نگهداری از کودک در منزل با یک پرستار کودک همکاری دارید باید از او بخواهید که در تغذیه کودک کاملا دقت داشته باشد. همچنین استفاده درست از مواد غذایی  و توجه به عادات غذایی خانواده در کنار اصول بهداشتی و پزشکی یکی از مهمترین وظایف پرستار کودک شما می باشد.تمامی علل‌های ذکر شده را دنبال کنید و اگر راه حل مناسبی پیدا نکردید با پزشک کودک مشورت کنید.

روش‌های خانگی درمان کم اشتهایی کودک

از جادوی لیمو ترش غافل نشوید. این میوه ترش‌مزه می‌تواند تاثیر مثبتی در کم اشتهایی کودک شما داشته باشد. علاوه بر این لیمو ترش دارای ویتامین سی و تقویت سیستم ایمنی بدن کودک می‌شود.

به کودک خود آداب غذا خوردن آموزش دهید.

غذا خوردن می‌تواند یکی از تفریح‌های دنیا باشد. یک تفریح خوشمزه! کودک باید متوجه شود وعده‌های غذایی به قدری مهم است که برای آن آداب قبل و بعد از صرف غذا را انجام دهد. از اهمیت شستن دست‌ها قبل از خوردن غذا برایش بگویید.

نظم‌دهی به ساعت‌های سرو غذایی

ساعات وعده‌های غذایی را طوری تنظیم کنید که کودک در آن زمان احساس گرسنگی کند. حداقل یک ساعت پیش از صرف غذا از دادن تنقلات به کودک خودداری کنید؛ اما می‌توانید از میوه‌ها کمک بگیرید. در واقع میوه‌ها نقش مهمی در بهبود اشتهای کودک شما خواهند داشت. این یک قرار دسته جمعی خانوادگی است.

یک قرار شاد و خوشمزه؛ کودک خود را برای سر میز آمدن ذوق زده کنید. هنگام سرو غذا گفتگوهای کودکانه و شاد داشته باشید.

شرکت دادن کودکان در آشپزی

یک پیشنهاد هیجان‌انگیز برای کودکان کنجکاو. مواد اولیه برای یک دستور غذایی را آماده کنید و از کودک بخواهید در آماده سازی، مخلوط کردن، چیدمان به شما کمک کند. خواهید دید که آن‌ها این کار را با ذوق انجام خواهند داد. وقتی فرزند شما بداند که غذاها از چه مواد‌غذایی آماده می‌شود می‌تواند تاثیری در کم اشتهایی کودک بگذارد. به علاوه یک تفریح آموزنده نیز به حساب می‌آید.

مرکز مشاوره سپیدگستر با داشتن سابقه مناسب در زمینه خدمات پرستاری نوزاد ، کودک، سالمند می‌تواند راه‌گشای مشکلات شما در نگهداری از کودکان و سالخوردگان باشد.

0 دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *