خدمات پرستاری در مشهد
انواع زخم ها

تقسیم بندی زخم ها | زخم|زخم_بستر|زخم_ حاد| ترمیم|زخم_ مزمن

زخم حاد(Acute Wound): شروع ناگهانی دارند، این زخم ها در افراد سالم به سرعت ترمیم می شوند و عوارضی از خود به جا نمی گذارند.

زخم مزمن(Chronic Wound): شروع آرام و نامحسوسی دارند و روند درمان به دلیل عدم خونرسانی مناسب، فشار موضعی، دیابت و غیره به تعویق افتاده و یا متوقف شده است. ممکن است یک زخم حاد براثر این عوامل به زخم مزمن تبدیل شود بهبودی این زخم ها طولانی است.

انواع زخم حاد

۱)زخم های ناشی از حوادث(Traumatic Wounds)

بریدگی(Cuts): حاشیه مشخص دارند و اجسام نوک تیز عامل آن هستند.

پارگی(Laceration): لبه های ناهموار داشته و اجسام غیر نوک تیز آن را به وجود آوردند و همراه با کبود شدگی است.

ساییدگی(Abrasion): ناشی از سایش پوست به یک سطح خشن به وجود می آید.

کوفتگی(Cuntusion): پوست را ازبین نبرده است و تنها کبودی به وجود آورده است و در اثر پارگی عروق زیرجلدی ناشی از ضربه یا فشار ایجاد می شود.

۲)محل های دهنده پیوند(Donor Sites): دراثر برداشتن قسمتی از پوست برای گرافت در زخم های سوختگی، جراحی و تروماتیک با آسیب وسیع ایجاد می شود.

۳)زخم های جراحی(Surgical Wounds): ناشی از برش جراحی و هدفمند ایجاد شده است لذا ریسک عفونت آن کمتر است ولی گاهی همین زخم ها دچار عفونت می شوند(بازشدن محل بخیه ها،خونریزی،هماتوم)

۴)سوختگی ها(Burns): از نظر عمق به سه درجه تقسیم می شوند.

درجه یک: آفتاب سوختگی فقط لایه اپیدرم آسیب دیده است اسکار نخواهد داشت.

درجه دو سطحی: اپیدرم و لایه سطحی درم آسیب دیده محل آن قرمز و در برابر فشار دردناک و حساس است.

درجه دو عمقی: اپیدرم و لایه سطحی و میانی درم و لایه بازال آسیب دیده و رنگ آن سفید و نرم و حساس ولی فاقد درد است.(غدد عرق و فولیکول های مو نیز ممکن است درگیر شوند)

درجه سه: اپیدرم و درم و لایه ساب کوتانئوس آسیب دیده رنگ آن سفید و سیاه و بدون ترشح و خشک است وفاقد درد است که برای درمان نیاز به گرافت است.

دفتر خدمات پرستاری در منزل تندیس تندرستی به واسطه قرارداد با پزشکان مطرح در استان خراسان رضوی با ارسال پزشکان عمومی و متخصص به منازل جهت ویزیت در منزل از اتلاف وقت و زمان شما عزیزان در صف مطب ها و دردسر نوبت گیری بی نیاز می کند.

شماره تماس جهت هماهنگی با کارشناسان ما :

۰۹۱۵۲۲۶۶۴۹۹

۰۹۳۳۸۲۹۳۰۰۰ 

ثابت دفتر:

۰۵۱۳۸۵۸۵۹۶۰

0 دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *