خدمات پرستاری در مشهد

تفریحاتی برای سالمندان

اگر به عنوان یک مراقب و پرستار سالمند در منزل مشغول به کار می باشید علاوه بر روشهای نگهداری از سالمند باید درباره خلقیات و نیازهای روحی و روانی دوره سالمندی نیز بدانید.

ما می دانیم که یک شیوه زندگی سالم عامل مهمی در طول عمر افراد است. مطالعات نشان می دهد داشتن سرگرمی و فعالیت های اجتماعی برای سالمندان بسیار مهم است. سرگرمی های سالم برای سالمندان مانند رژیم غذایی سالم، ورزش و رعایت نکات بهداشتی کمک می کند تا سالمندان انرژی بیشتری داشته باشند.
در حقیقیت تحقیقات جدید نشان می دهد فعالیت های ذهنی و اجتماعی به همان اندازه فعالیت های بدنی در دوره سالمندی حیاتی است. سرگرمی و پر کردن اوقات فراغت عواملی است که با اجتناب از انزوا و زندگی طولانی تر ارتباط دارد.

سرگرمی های سالم برای سالمندان

  • داشتن یک حیوان خانگی

تحقیقات نشان می دهد داشتن حیوان خانگی به کاهش سطح استرس و فشار خون در انسان کمک می کند. همچنین در زمینه کاهش کلسترول و مبارزه با افسردگی و محافظت در برابر بیماری های قلبی موثر است.

  • هنر و صنایع دستی

پرداختن به یک هنر مانند نقاشی، موسیقی و یا مجسمه سازی و یا صنایع دستی می تواند به تحریک مغز کمک کند. هنر فعالیت خوبی برای هر سن و دوره ای می باشد. اما در سنین سالمندی که افراد احتیاج به فعالیت هایی برای حفظ ذهن و هوشیاری خود دارند این فعالیت های هنری بیشتر لازم است.

  • رقص

رقصنه تنها سرگرم کننده است بلکه یک راه عالی برای ورزش در دوره ی سالمندی است. رقص می تواند تعادل در راه رفتن و عملکرد کلی را بهبود ببخشد. مطالعات نشان می دهد رقص همچنین در جلوگیری از زوال عقل نیز موثر است.

  • باغبانی

باغبانی دارای مزایای درمانی بسیاری برای سالمندان است.  باغبانی نه تنها یک ورزش لذت بخش است، بلکه باعث افزایش سطح فعالیت های بدنی و افزایش تحرک سالمندان میشود. همچنین به دلیل سرو کار داشتن با گیاهان و مشاهده رویش آنها سبب ایجاد نشاط می گردد.

  • بازی های کارتی

این بازیها با توجه به اینکه نیاز به تحرک ندارند برای سالخوردگانی مناسب است که میزان تحرک آنها بسیار کم است. بازی های کارتی از آلزایمر و زوال عقل جلوگیری میکنند و با افزایش مهارت های ذهنی و تفکری برای حفظ کارایی نغز بسیار موثر می باشند.

  • تمرین یوگا

یوگا می تواند بسیاری از مزایای ذهنی و فیزیکی را برای سالخوردگان فراهم آورد. کاهش پرفشاری خون، استرس و کمک به تقویت استخوان ها و ایجاد تعادل از مزایای یوگا می باشد. یوگا با وجود مزایای فوق یک سرگرمی و ورزش فوق العاده برای سالمندان به حساب می آید.

  • شنا

اگر پزشک متخصص سالمند شنا را برای او ممنوع نکرده است، حتما شرایطی فراهم آورید که به صورت مستمر شنا کند. شنا باعث می شود فشار مفاصل کم شود و همچنین تناسب اندام و انعطاف پذیری قلبی و عروقی را افزایش دهد. شنا یک ورزش خوب برای افزایش انرژی است و اگر امکان استفاده از استخر های عمومی باشد به دلیل ایجاد روابط اجتماعی به بهبود روحیه سالمندان نیز کمک می کند.

  • بازدید از خانواده و دوستان

شرایطی را فراهم آوردید که امکان بازدید مستمر از خانواده و دوستان برای سالمند فراهم باشد.
درست است که حضور یک پرستار سالمند به صورت شبانه روزی برای نگهداری سالمند در منزل ،نیاز به داشتن هم صحبت را تا حدود زیادی مرتفع می کند، اما باید در نظر داشت هیچ ارتباطی جای ملاقات با خانواده و فامیل را نمی گیرد.

با ایجاد فضای مناسب که سالمندی را از دوره ای که صرفا به خوابیدن و بیکاری بگذرد به دوره ای که می توان همچنان فعالیت های تفریحی و اجتماعی داشت، امید به زندگی را میتوان افزایش داد.

0 دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *