خدمات پرستاری در مشهد

تخت بیمار چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟

تخت های بیمارستانی تخت هایی هستند که طراحی خاص خود را دارند. این تخت ها انواع مختلفی دارند که هر نوع آن دارای خصوصیات خاصی است.  تفاوت عمده این تخت ها با تخت های معمولی در این است که تخت های بیمارستانی قابل تنظیم هستند و معمولا به دو نیمه تقسیم میشوند. قسمت بالا و پایین تخت که هرکدام جداگانه قابل تنظیم است.

از دیگر امکانات این تخت ها داشتن ریل کنار آن ها است. این ریل ها از افتادن بیمار جلوگیری می کنند و حتی هنگام بالا یا پایین رفتن بیمار از تخت این ریل ها قابلیت جا به جا شدن دارند و کار را برای بیمار راحت تر می کنند. از خصوصیا ت دیگری که تخت بیمار می تواند داشته باشد این است که میتوان وسایل ضروری را به آن آویزان کرد مثل وصل کردن سرم بالای تخت. ساخت و تولید تخت بیمار از موارد مهم دیگراست و برای ساخت آن باید از مواد کاملا بهداشتی استفاده کرد.

تخت های بیمارستانی انواع گوناگونی دارند از جمله تخت های ساده یا تخت معاینه، تخت زایمان، تخت جراحی، تخت ارتوپدی، تخت ICU و … را میتوان اشاره کرد و هرکدام خصوصیات خاص خود دارند. خصوصیات سه نوع ازاین تخت ها رابرای شما ذکر خواهیم کرد.

تخت های بیمارستانی ساده یامعاینه

بطور حتم در اتاق پزشک درمانگاه این تخت ها رادیده ایم. پس ازمراجعه بیمار معمولا پزشک ازبیمار میخواهد روی این تخت ها دراز کشیده واو را معاینه کند. این تخت ها نیز در اتاق پزشک اورژانس و نیزخانه سالمندان دیده میشود. با توجه به محیطی که این تخت ها در آن قرار دارند، دارای ساختار پیچیده ای نیستند و کاملا ساده هستند. با اضافه کردن برخی امکانات به این تخت ها در بخش هایی مثل تزریقات بسیار پرکاربرد هستند.البته متاسفانه به نظافت این تخت ها کمتر توجه میشود.

تخت های جراحی

امر جراحی در بیمارستان بسیار اهمیت دارد به همین دلیل اتاق ها و تخت های جراحی نیز باید از امکانات مناسب و ویژه ای برخوردار باشند. از ویژگی های مهم این تخت ها میتوان به متحرک بودن آن ها و نیز توانایی بالا و پایین رفتن این تخت ها برای اماده کردن شرایط جراحی اشاره نمود. این تخت باید طوری طراحی شده باشد که کل بدن بیمار را تحت پوشش قراردهد و از امکانات بیشتری برخوردار باشد. تخت های جراحی از قسمت های مختلف تشکیل شده اند. قسمت بالایی یا فوقانی تخت های جراحی قابلیت تعویض شدن دارند تا با شرایط عمل های مختلف و همچنین شرایط نگهداری بیمار سازگاری پیدا کنند.

تخت های ارتوپدی

این تخت هابرای عمل ارتوپدی در بیمارستان استفاده میشوند و باتوجه به کاربردی که دارند داری ساختار مناسبی نیز هستند. این نوع تخت با مکانیزم چرخ دنده و یا با استفاده از پیستون‌های هیدرولیک بالا وپایین می‌شود و نیز این تخت‌ها مجهز به تونل‌های عبور دهنده اشعه ایکس هستند.

برخی نکاتی که باید هر تخت بیمارستانی دارا باشد

  • داشتن ظاهر مناسب
  • استاندارد بودن تخت
  • دارای طراحی مناسب برای تحمل وزن بیمار
  • از درجه حفاظت بالا در مقابل خطر اشتعال و مواد بیهوشی برخوردار باشد.

0 دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *