خدمات پرستاری در مشهد

بیماری فشار خون

از لحاظ اپیدمیولوژی، از هر ده مرد، چهار نفر و از هر ده زن، سه زن دچار بیماری فشار خون بالا هستند. و در حدود یک سوم از کسانی که دچار چنین وضعیتی هستند تحت درمان نمی‌باشند و سلامتی آنان در معرض خطر است. فشار خون بالا از ابتدایی‌ترین فاکتورهای خطرناک برای بروز بیماری های قلبی و سکته می باشد. از فواید پرستار سالمند، همراهی و کمک به روند پیشگیری و بهبود بیماری های فرد بخصوص کنترل فشار خون بالاست. در ادامه به تعریف و تشریح بیماری فشار خون می پردازیم.

قلب انسان در هر انقباض، خون را وارد سرخرگ ها می کند و از این طریق خون را از قلب به دیگر نقاط بدن می‌رساند. خون برای اینکه بتواند درون رگ ها جریان یابد، باید فشاری را به دیواره ی عروق وارد سازد. به فشاری که در هر انقباض عضله قلب در اثر برخورد خون به دیواره سرخرگ وارد می‌شود، فشار خون گفته می شود. فشار خون بالا به معنی افزایش فشار وارده از جریان خون، بر دیواره عروق می باشد.

بیماری فشار خون بالا در اکثر مواقع علامتی ندارد و به همین دلیل بسیاری از مردم برای سال ها بدون اطلاع، به فشار خون بالا مبتلا هستند. ‌بطور طبیعی‌ این بیماری در اثر استرس و فعالیت بدنی بالا می‌رود، اما فردی‌ که‌‌ فشار خون‌ بالا داشته‌، به‌ هنگام‌ استراحت‌ نیز فشار خونش‌ بالاتر از حد طبیعی‌ است.

علائم بیماری فشار خون بالا

بسیاری از افرادی که فشار خون بالا دارند، احساس بیماری ندارند و حال عمومی آنها خوب است. در مواردی که فشار خون خیلی بالا رفته، سردرد و گاهی اوقات نیز تنگی نفس و خونریزی از بینی رخ می دهد. با این وجود تنها راه تشخیص بیماری فشار خون بالا، اندازه گیری میزان آن است. علایمی چون سردرد و سرگیجه، خواب‌ آلودگی، گیجی‌، کرختی‌ و مور مور شدن‌ در دست ها و پاها، سرفه‌ خونی، خونریزی‌ از بینی‌ و تنگی‌ نفس‌ شدید مربوط‌ به‌ بالا رفتن‌ فشار خون‌، بطور بحرانی‌ هستند. پرستار سالمند در منزل با بررسی این علائم و اندازه گیری مرتب فشار خون می تواند در تشخیص این بیماری و درمان به موقع آن، کمک کننده باشند.

ﻋﻮاﻣﻞ ﺑﻮﺟﻮد آورﻧﺪه ﻓﺸﺎر ﺧﻮن ﺑﺎﻻ

ﺑﺮای ﺑﯿﺸﺘﺮ اﻓﺮاد ﻧﻤﯽ ﺗﻮان ﯾﮏ ﻋﺎﻣﻞ را دﻟﯿﻞ اﺻﻠﯽ ﺑﺎﻻ ﺑﻮدن ﻓﺸﺎر ﺧﻮن داﻧﺴﺖ. اما به صورت کلی مجموعه ای از عوامل می تواند در ایجاد این بیماری، تاثیرگذار باشد که عبارتند از:

  • سن‌ بالای‌ ۶۰ سال
  • مصرف سیگار و الکل
  • چاقی و اضافه وزن
  • کم تحرکی و نداشتن فعالیت بدنی
  • استرس
  • عوامل ژنتیکی و سابقه ی خانوادگی
  •  رژیم‌ غذایی‌ حاوی‌ نمک‌ یا چربی‌ اشباع‌ شده‌
  • عدم مصرف میوه و سبزی
  • عوارض‌ فشار خون بالا

    فشار خون بالا می تواند سال ها به بدن شما آسیب بزند قبل از آن که علائم آن ظهور یابند. حدود نیمی از افرادی که فشار خون بالا داشته و اقدام به درمان آن نکرده به دلیل بیماری قلبی مرتبط با جریان خون ضعیف و یک سوم آنان بر اثر سکته جانشان را از دست می دهند.

    فشار خون کنترل نشده، در دراز مدت باعث ایجاد مشکلات عدیده ای می گردد. این بیماری می تواند ارگان های مختلف بدن مثل مغز، قلب، کلیه، ریه و چشم را درگیر کند. سکته مغزی، حمله قلبی، نارسایی احتقانی قلب و ادم‌ ریه، نارسایی‌ کلیه و آسیب چشمی و مشکل بینایی از عوارض اصلی فشار خون بالا هستند.

    افرادی که دچار فشار خون بالا هستند، بیشتر در معرض سکته مغزی و حمله قلبی خواهند بود. اگر فشار خون بالا به مدت طولانی بدون درمان باقی بماند، ممکن است نارسایی کلیوی رخ دهد و یا حتی به بینایی آسیب وارد شود. در ضمن امکان دارد که قلب بطور غیر طبیعی بزرگ شده و کارایی آن کم شود که چنین وضعیتی می تواند منجر به نارسایی قلبی و اختلال در پمپاژ خون توسط قلب شود.

  • عادت هایی در جهت کاهش فشار خون

    بیماری فشار خون در مراحل ابتدایی، با رعایت یک سری نکات ساده و تغییرات کوچک در سبک زندگی قابل اصلاح است. از این طریق می توان از عوارض و آسیب های جبران ناپذیر فشار خون بالا جلوگیری کرد.

    کاهش نمک وعده های غذایی

    مصرف نمک، یکی از عوامل بسیار تاثیرگذار در بالا رفتن فشار خون است. بنابراین با کم کردن نمک تا حدودی میتوان از فشار خون بالا جلوگیری کرد. به این منظور، بهتر است که از گذاشتن ظرف نمک در سفره اجتناب کرد. البته بخش زیادی از نمک، در هنگام پخت غذا مصرف میشود. بنابراین بهتر است هنگام پخت، از نمک کمتری استفاده شود، همچنین در هنگام خرید با توجه به برچسب مواد غذایی، کالای مورد نیاز انتخاب شود.

    کاهش وزن

    ﮐﻢ ﮐﺮدن وزن در ﺻﻮرت ﻧﯿﺎز ﻣﯽ ﺗﻮاﻧﺪ به ﮐﻢ ﮐﺮدن ﻓﺸﺎر ﺧﻮن و ﮐﺎﺳﺘﻦ از ﺧﻄﺮات و ﺑﯿﻤﺎریها ﮐﻤﮏ ﮐﻨﺪ. بهترین راه ﺑﺮای ﮐﻢ ﮐﺮدن وزن اﺳﺘﻔﺎده از غذاهایی که ﭼﺮﺑﯽ و ﮐﺎﻟﺮی ﮐﻤﺘﺮی دارﻧﺪ، و زﯾﺎد ﮐﺮدن ﻓﻌﺎﻟﯿﺖ های ﺟﺴﻤﺎﻧﯽ اﺳﺖ. ﺑﺎ اﻋﻤﺎل ﺗﻐﯿﯿﺮات ﮐﻮﭼﮏ در رژﯾﻢ ﻏﺬاﯾﯽ و ﻣﯿﺰان ﻓﻌﺎﻟﯿﺖ ﺧﻮد ﻣﯽ ﺗﻮان ﻋﺎدتهاﯾﯽ را در ﺧﻮد اﯾﺠﺎد ﮐرد که ﺣﻔﻆ ﮐﺮدن شان در طﻮل ﻋﻤﺮ آﺳﺎن ﺑﺎﺷﺪ.

    افزایش فعالیت فیزیکی

    ۳۰ دقیقه ورزش با شدت متوسط به صورت روزانه، می تواند در پایین آوردن فشار خون بسیار کمک کننده باشد. البته برای بعضی از افراد اختصاص ۳۰ دقیقه در روز بسیار زیاد است، این افراد می توانند فعایلت های روزانه ی خود را بیشتر از پیش کنند.

    پیگیری مداوم افراد مبتلا به فشار خون

    افراد مبتلا به فشار خون بالا، باید به صورت منظم میزان فشار خون شان اندازه گیری شود. همچنین، چشم ها باید توسط دستگاه مخصوصی معاینه ‌شود و وضعیت عروق شبکیه چشم نیز بررسی گردد، چراکه فشار خون بالا می تواند موجب آسیب عروق شبکیه گردد. فعالیت الکتریکی و ریتم قلب توسط الکتروکاردیوگرام (ECG) یا نوار قلب بررسی می‌شود. آزمایش خون جهت اندازه‌گیری میزان کلسترول و قند خون نیز حائز اهمیت است. میزان بالای کلسترول و قند خون، خطر ابتلا به بیماریهای قلبی را افزایش می‌دهد. آزمایش ادرار نیز برای بررسی وضعیت کلیه‌ها اهمیت دارد. فشار خون بالا می‌تواند در عملکرد کلیه‌ها اختلال ایجاد کند. پرستار سالمند در منزل میتواند بسیاری از پیگیری و مراقبت های مورد نیاز این بیماران را برطرف کند، این افراد در برگشت سالمندان به زندگی کمک شایانی می کنند.

    مرکز تندیس تندرستی با مجوز رسمی از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و خدمات درمانی

    به صورت شبانه روزی آماده خدمت رسانی در زمینه پرستار کودک ، پرستار سالمند و پرستار بیمار شما در منزل می باشد.

0 دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *