خدمات پرستاری در مشهد

استفاده از سمعک در سالمند کم شنوا خطر افسردگی و ابتلا به زوال عقل را کاهش میدهد

استفاده از سمعک در سالمند   Hearing Aids in the elderly  می تواند افسردگی و خطر ابتلا به زوال عقل را کاهش دهد
یک مطالعه نشان داده است افرادی که دچار کم شنوایی هستند و از سمعک استفاده می کنند کمتر دچار افسردگی یا زوال عقل می شوند. کاهش شنوایی با تغییراتی در مغز همراه است و ممکن است بر توانایی شکل گیری خاطرات جدید تأثیر بگذارد.

یک مطالعه دانشگاه میشیگان نشان داد که سمعک در سالمند می تواند توانایی شنوایی فرد را بهبود بخشد – بعلاوه ممکن است خطر ابتلا به زوال عقل ، افسردگی و زمین خوردن را کاهش دهد.

افراد مسن که به تازگی دچار کم شنوایی شده اند و از سمعک استفاده می کنند در ۳ سال اول خطر کمتری برای تشخیص زوال عقل ، افسردگی یا اضطراب دارند.

 

بر اساس مطالعه ای که در مجله انجمن سالمندان آمریکا انجام شد ، مشخص گردید که  استفاده از سمعک در سالمند همچنین در مقایسه با افرادی که از سمعک استفاده نمی کنند ، احتمال آسیب های ناشی از سقوط کمتری را تجربه می کنند.

بر طبق گزارش های مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها با منبع معتبر ، حدود ۴۰ میلیون آمریکایی نوعی کم شنوایی دارند. این اولین تحقیق برای تأیید مزایای سلامتی مرتبط با استفاده از سمعک نیست.

 

بر اساس نظر محققان “افراد مسن با کم شنوایی که از سمعک استفاده می کنند ممکن است تحصیلات بهتری داشته باشند و یا ممکن است معاشرت بیشتری داشته باشند ، و این همان عواملی است که با کاهش خطر زوال عقل نیز ارتباط دارند.”

از بین کسانی که کم شنوایی آنها تشخیص داده شده است ، تنها ۱۲ درصد از افراد زیر ۶۹ سال از سمعک استفاده می کنند. حتی اگر آنها بیمه ای برای تأمین هزینه یا تمام هزینه های آن داشته باشند ، بیشتر مردم از دستگاه هایی مانند سمعک استفاده نمی کنند.

 

چه کسانی از سمعک استفاده می کنند ؟

این مطالعه نشان داد که استفاده از سمعک در سالمند بر اساس جنسیت ، قومیت و محل سکونت با یکدیگر تفاوت دارند.
مردان مبتلا به کم شنوایی بیشتر احتمال دارد سمعک دریافت کنند. در حقیقت ، ۱۳٫۳ درصد از مردان از سمعک استفاده می کنند ، در حالی که ۱۱٫۳ درصد از زنان نیز همین کار را انجام می دهند.

ا ز لحاظ تفاوت نژادی مشخص شد ۶٫۵ درصد از افرادی که سمعک دریافت کرده بودند دارای نژاد لاتین بودند ، در حالی که ۹٫۸ درصد آفریقایی آمریکایی ها و ۱۳٫۶ درصد سفیدپوستان را شامل شده بود.

 

با توجه به موقعیت مکانی ، تقریباً ۳۷ درصد از افراد کم شنوا که از سمعک استفاده می کردند ، در شمال و مرکز کشور زندگی می کردند ، در حالی که در ایالات کوهستانی ۵٫۹ درصد را شامل می شدند.

خطر ابتلا به  زوال عقل (از جمله بیماری آلزایمر) در طی ۳ سال از تشخیص کم شنوایی در کسانی که از سمعک استفاده می کنند ۱۸ درصد کمتر بود.

خطر تشخیص افسردگی یا اضطراب در پایان ۳ سال برای کاربران سمعک ۱۱ درصد کمتر بود ، در حالی که احتمال درمان آسیب های ناشی از سقوط ۱۳ درصد کمتر بود.

افراد مبتلا به کم شنوایی نسبت به جمعیت عمومی سالمندان، به طور قابل توجهی آمار بالاتر از زوال عقل ، افسردگی و آسیب های سقوطی داشتند.

ارتباط مشکلات شنوایی با  عملکرد مغز در سالمند :

همانطور که بیان شد محققان بر این باورند که کاهش شنوایی مربوط به سن با تغییراتی در مغز ارتباط دارد. از دست دادن تحریک شنوایی ممکن است منجر به کم تحرکی و ناکارآمد شدن قسمت هایی از مغز شود که مسئول حافظه یا تنظیم کننده خلق و خو هستند.

 

همچنین شواهدی وجود دارد که مغز برای جبران و کمک به حفظ درک گفتار ، پس از کاهش شنوایی دچار تغییراتی می شود. بر طبق نظر محققان “دشواری در پیگیری و ادامه مکالمه در محیط های پر سر و صدا ممکن است باعث شود سالمندان مبتلا به کم شنوایی گوشه گیر شده و از نظر اجتماعی منزوی شوند ، که این شرایط با خطر افسردگی و زوال عقل بیشتری همراه است.”

 

همانطور که می دانید استفاده از سمعک در سالمند سبب تقویت صداهای اطراف می گردد و این از نظر جسمی خوب است ، زیرا مغز را تحریک می کند و شبکه های عصبی را رشد و پرورش خواهد داد

برخی تحقیقات به از دست دادن سلولهای عصبی در ساقه مغز و قشر بدنبال کم شنوایی اشاره دارد ، اما دانش پزشکی به طور کامل همه مکانیزم های موجود را درک نمی کند.
وقتی ما با شنوایی طبیعی به دنیا می آییم ، سلولهای مغز با استفاده از صداهای اطراف به عنوان بخشی از شبکه های عصبی رشد می کند. اما وقتی حس شنیدن صدا را از دست می دهیم ، شبکه هایی که قبلاً برای شنیدن استفاده می شده است غیر فعال شده و اگر از آنها استفاده نکنیم ، کم کم این سلول های عصبی را از دست می دهیم.

بنابر این “کم شنوایی قطعاً می تواند منزوی کننده باشد.” همه مشکلات شنوایی یکسان نیستند. و شدت هر نوع کم شنوایی با دیگری متفاوت است.
برخی از افراد با کم شنوایی لزوماً به سمعک احتیاج ندارند ، زیرا ممکن است به مداخلات دیگری مانند کاشت حلزون گوش نیاز داشته باشند.

تردید در استفاده از سمعک در سالمند

هزینه بالای سمعک ممکن است برخی افراد را از تهیه آنها منصرف کند ، اما این یک سرمایه گذاری عاقلانه است. بیماران سمعک را نشانه پیری می دانند و در در برابر علائم پیری خود مقاومت می کنند ، فقط به این دلیل که از نحوه قضاوت اجتماعی نسبت به خودشان ترس دارند.”

 

سمعک و جلوگیری از سقوط سالمندان :

آکادمی شنوایی شناسی آمریکا اخیراً توصیه هایی را به کمیته سنای ایالات متحده ارائه داده و از آن خواسته است تا استفاده کنندگان از بیمه همگانی دسترسی مستقیم به خدمات شنوایی سنجی ارائه دهد.
منبع معتبری از دانشکده پزشکی دانشگاه جان هاپکینز نشان داد که سالمندان با کم شنوایی خفیف درمان نشده تقریباً سه برابر بیشتر احتمال دارد که سابقه زمین خوردن و سقوط داشته باشند.

در سال ۲۰۱۶ ، تقریباً ۳ میلیون فرد سالمند در اثر سقوط و زمین خوردن به اورژانس مراجعه کردند. آسیب های ناشی از سقوط در افراد سالمند سالانه حدود ۵۰ میلیارد دلار هزینه دارد. در سال های آینده سمعکهای بدون نسخه پزشک مورد تأیید سازمان غذا و دارو برای درمان کسانی که کم شنوایی خفیف تا متوسط دارند در دسترس خواهد بود. این کار می تواند سمعک ها را در دسترس عموم قرار دهد و در نتیجه باعث استفاده بیشتر کاربران نیازمند شود.

 

اگرچه خدمات بیمه ای مربوط به سمعک در سالمند اندکی گران است ، اما بیمه ها باید این موضوع را در نظر گیرند که با کاهش قیمت ابزارهای کمکی به سالمندان نظیر سمعک احتمال بزور مشکلات دیگر را به حداقل رسانده و این کار به صرفه تر خواهد بود

خوشبختانه سمعک های کم هزینه و فناوری شنوایی متحرک در بازارهای جهانی در حال ظهور است ، بنابراین امید این است که افراد بیشتری به ابزار آلات کمک شنوایی با قیمتی مقرون به صرفه دسترسی داشته باشند.

مرکز پزشکی تندیس تندرستی ارائه دهنده خدمات پرستار سالمند – پرستار کودک – پرستار بیمار در منزل است . کلیه خدمات این مرکز به صورت شبانه روزی بوده و تنها کاقیست برای بهره مندی از خدمات ما با کارشناسان این مرکز تماس گرفته تا در اسرع وقت نسبت به اعزام پرستار مناسب شما اقدام گردد.

0 دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *