خدمات پرستاری در مشهد

آلزایمر در سالمندان – چگونه برخورد کنیم؟

چرا آلزایمر اتفاق می افتد؟

محققان آلزایمر را تغییرات فیزیکی، آناتومیکی یا آسیب به بخشی از مغز می دانند که روی درک بیمار تاثیر می گذارد.

با افزایش سن و یا یک اتفاق مانند سکته مغزی سمت راست نمیتواند به شناسایی اتفاق ها و تطبیق آنها با واقعیت و دریافت اطلاعات جدید بپردازد و سمت چپ همچنان مدل قبلی خود را برای انکار واقعیت حفظ می کند. بنابراین سالمند متوجه تغییرات اساسی در زوال عقل خود نمی شود و فکر میکند مانند سابق قادر بر درک تمامی امور می باشد.

با یک سالمند مبتلا به آلزایمر چه کنیم؟

وقتی شما می بیند که یکی از اعضای خانواده تان دچار زوال عقل شده است و سعی در انکار آن دارد شاید سردرگم شوید که باید او را درک کنید یا سعی کنید به او بقبولانید که آلزایمر گرفته است.
این اتفاق وقتی بیشتر نمایان می شود که شما به عنوان پرستار برای نگهداری از سالمند در منزل مشغول به کار هستید و خیلی توانایی درک زوال عقل سالمند را ندارید.

بنابراین بیشتر به بحث و بگو مگو منجر می شود. پزشکان اعلام کرده اند تا میزانی درک سالمند در شرایط زوال عقل ضروری است . ولی افراد باید بدانند اگر سالمند نپذیرد که بیمار است راضی به درمان هم نمی شود.
پرستار سالمند باید در زمان های مناسب و به نحوی که منجر به عصبانیت و دلخوری نشود به سالمند این قضیه را تبیین کند که دچار آلزایمر شده است و به او این امیدواری را بدهد که در صورت همکاری با پزشک و مصرف دارو می تواند تا حدود زیادی جلوی پیشروی این بیماری را بگیرد.

سالمند باید بداند عدم توجه به درمان مناسب میتواند این بیماری را تا مراحل خطرناک پیش ببرد.

  • از رویکردهای مثبت ارتباطی استفاده کنید. سعی کنید در همه موارد با ملاطفت و مهربانی برخورد کنید و دلسوز و دلگرم کننده صحبت کنید.
  • یک برنامه منظم برای کارهای روزانه تهیه کنید و در اختیار سالمند قرار دهید به صورتی که برای او قابل درک باشد. در زمان هایی که باید کاری انجام دهد حتما شما هم یادآوری کنید و برنامه روزانه اشاره نمایید.
  • مسئولیت هایی غیر ضروری را از او بگیرید. اگر مسئولیت های زیادی رابه او بسپارید یادآوری آنها برای او مشکل تر می شود. سعی کنید فقط کارهای ضروری را برایش توضیح دهید و از او بخواهید انجام دهد.
  • هنگام عصبانیت و بدخلقی سالمند صبور باشید و سعی کنید حواس او را متمرکز به موضوع دیگری نمایید. با آرامش و حوصله با او صحبت کنید تا دوره عصبانیت او کوتاه تر شود.

عدم درمان این بیماری هم برای خود سالمند و هم برای اطرافیان مشکلات عدیده ای ایجاد میکند.

مشکلاتی که در ابتدا محدود می شود به ناتوانی در انجام کارهای شخصی مانند لباس پوشیدن، حمام کردن و … ولی در نهایت می تواند خطرهای جانی برای سالمند ایجاد کند. سالمندان در دوره ای که دچار زوال عقل می شوند بسیار آسیب پذیر می شوند. بنابراین انتخاب یک پرستار سالمند با تجربه که دانش و تجربه کافی برای مواجهه با بیمار آلزایمری را دارد می تواند در پیشگیری از بیماری و تا حدودی درمان آن موثر باشد.

0 دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *