خدمات پرستاری در مشهد

کودکی کتاب‌خوان تربیت کنید

امروزه کودکان در دنیایی بزرگ می‌شوند که سروکار زیادی با شکلک‌ها و اموجی‌ها در شبکه‌های اجتماعی خواهند داشت، ولی بسیار ضروری است که به کودک خود مطالعه و ارزش کتاب‌خوانی را نیز بیاموزید تا بتوانند به کمک آن در درس و تحصیل خود موفق باشند. طبق تحقیقات صورت گرفته، کودکانی که اهل مطالعه هستند، در دروس خود نسبت به سایر کودکان چندین گام جلوترخواهند بود. مطالعه به کودکان در مدرسه کمک می‌کند تا بتوانند با موضوعات مختلف آشنا شوند. همچنین هرگز فراموش نکنید که مطالعه مهم‌ترین راه یادگیری است.

با این حال آموزش مطالعه به کودکان کاری زمانگیر و نسبتا دشوار است. در واقع برای این که بتوانید کودکی کتاب‌خوان و اهل مطالعه تربیت کنید، باید بتوانید این عادت را از کودکی در او به وجود بیاورید و محیطی را برای او ایجاد نمایید که در آن تشویق به مطالعه شود. همچنین داشتن یک پرستار کودک تعلیم دیده که بتواند این مهارت را در کودک شما شکوفا کند نیز قطعا بی تاثیر نخواهد بود.

برای شکوفا کردن هنر کتاب‌خوانی در فرزندتان، گام‌های زیر بسیار موثر خواهند بود.

۱٫ تعلیم کتاب‌خوانی را زود شروع کرده و مرتب ادامه دهید

زمانی که کودک شما تنها یک نوزاد است باید برای او به طور روزانه به صورت بلند بلند کتاب بخوانید. برای شروع تنها روزی چند دقیقه کافی است، زمانی که کودک بزرگتر شود متوجه خواهید شد که آیا دوست دارد بیشتر برایش بخوانید یا همان مقدار را می‌پسندد. پس از این کار خوب است که با او راجع به چیزی که خواندید صحبت کنید. او را تشویق کنید تا در مورد داستانی که می‌خوانید سوال بپرسد و دعوتش کنید تا اتفاقات بعدی داستان را حدس بزند. با این کار هم کتاب‌خوانی برای او جذاب خواهد شد و هم تمرینی برای ذهن و هوش او خواهد بود.

۲٫ راجع به داستان از او سوال کنید

زمانی که کودک شما خودش شروع به مطالعه می‌کند، بسیار ضروری است که راجع به کتاب یا مجله‌ای که دوست دارد از او سوال کنید. هر چه راجع به مطالعه با او اشتیاق بیشتری نشان دهید، فرزند شما نیز از تجربه‌اش لذت بیشتری خواهد برد. اگر او نیز راجع به کتابی که می‌خواند سوالی پرسید جواب او را بدهید. این کار ممکن است به او در بیان افکارش و حل مسائل کمک کند که این نکته خودش یکی از بهترین مزایای مطالعه است.

. اطراف خود را پر از کلمات کنید

موارد خواندنی زیادی در اطراف خانه‌ی خود نگه دارید که برای کودکتان نیز مناسب باشند. کتاب، مجله، روزنامه یا هر چیز دیگری می‌تواند مفید واقع شود. حتی جدید یا گران بودن آن‌ها نیز اهمیتی ندارد. همچنین از کتاب‌های الکترونیک نیز می‌توانید در تبلت یا رایانه‌ی خود استفاده کنید. وجود زیاد کلمات و کتاب‌ها در اطراف شما باعث می‌شود که کودکتان برای مطالعه‌ی آن‌ها کنجکاو شود.

۴٫ کتاب‌خوانی را برای فرزندتان جذاب کنید

مطالعه را تبدیل به یک اولویت خانوادگی کنید. زمان‌هایی را در منزل برای مطالعه قرار دهید. بعضی از خانواده‌ها حتی از بلند خوانی کتاب برای یکدیگر نیز لذت می‌برند. کتاب، داستان، شعر یا حتی یک مقاله نیز می‌تواند مفید واقع شود. این زمانی که صرف مطالعه می‌شود می‌تواند برای همه‌ی اعضای خانواده جذاب باشد.

۵٫ برای کودک خود یک مثال باشید

به کودک خود نشان دهید که برای مطالعه ارزش قائل هستید. بگذارید در هنگام مطالعه شما را ببیند، تفاوتی هم ندارد که در حال مطالعه‌ی یک کتاب باشید یا تنها یک نامه یا ایمیل به دستتان رسیده باشد. با کودک خود به کتابخانه رفته و در آنجا کتاب‌ها را مشاهده کنید. زمانی که کودکتان متوجه اهمیت مطالعه بشود، اون نیز به آن اهمیت خواهد داد.

اهمیت پرستار کودک در آموزش کتاب‌خوانی

مواردی که در بالا گفته شد همه نیازمند زمان هستند، ولی متاسفانه مشغله‌های امروزه باعث شده‌اند که بسیاری از والدین زمان کافی برای تربیت این موارد در فرزند خود نداشته باشند. در چنین زمانی وجود یک پرستار کودک می‌تواند بسیار مهم باشد. خوشبختانه بسیاری از موارد بالا کارهایی هستند که یک پرستار کودک می‌تواند به سادگی انجام دهد و از طریق آن‌ها کتاب‌خوانی را به فرزند عزیزتان بیاموزد.

برای مثال یک پرستار بچه می‌تواند کودک شما را به کتاب‌فروشی ببرد، برای او کتاب بخواند و داستان بگوید. همچنین از آنجایی که پرستار رابطه‌ای دوستانه با کودک برقرار می‌کند، می‌تواند تاثیر بیشتری نیز در این زمینه بر روی کودک شما بگذارد و در قالب بازی و تفریح او را به کتاب خواندن علاقه‌مند کند.

استارت‌آپ آسانیسم با سابقه‌ای که در فعالیت در زمینه‌ی خدمات پرستاری و مراقبتی دارد، به خوبی می‌داند که نیاز به آموزش در کنار سرگرمی و تفریح برای کودک چقدر حائز اهمیت است و مفتخر است اعلام کند که تمامی پرستاران اعزامی آسانیسم آموزش‌های لازم را دیده و می‌توانند به خوبی با کودک شما ارتباط برقرار کرده و موارد تربیتی لازم نظیر کتاب‌خوانی را به او بیاموزند. تنها کافی است یکبار امتحان کنید.

مرکز تندیس تندرستی با مجوز رسمی از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و خدمات درمانی

به صورت شبانه روزی آماده خدمت رسانی در زمینه پرستار کودک ، پرستار سالمند و پرستار بیمار شما در منزل می باشد.

0 دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *