خدمات پرستاری در مشهد

چگونه از سالمند مبتلا به آرتروز مراقبت کنیم ؟

مراقبت از یک دوست یا یک عضو خانواده مبتلا به آرتروز می‌تواند یک تجربه چالش‌برانگیز و باارزش باشد. عزیزان شما می‌توانند با مشکلات مختلفی مواجه شوند و این شما هستید

که می‌توانید تأثیر مثبتی در مراقبت از آن‌ها داشته باشید. اما بهترین راه برای کمک به سالمندان دچار آرتروز چیست؟ اگر آرتروز داشته باشید می‌دانید که سختی و درد زیاد می‌تواند توانایی شمارا برای حرکت و عملکرد مناسب محدود نماید. درد ناشی از آرتروز می‌تواند مانع از صحیح راه رفتن، لذت بردن از فعالیت‌های عادی و فعالیت‌های تفریحی شما شود. کمک گرفتن از اعضای خانواده نقش بسزایی در عدم تشدید درد و گاها حتی بهبود درد بازی می‌کند.

اثرات آرتروز در سالمندان

انواع مختلفی از آرتروز در سالمندان وجود دارد که میزان شدت آن متفاوت است. برخی از ویژگی‌های مشترک انواع آرتروزها عبارت‌اند از:

  • درد مفصل
  • خشک شدن مفصل
  • کاهش قدرت عضلانی و کاهش عملکرد سالمند
  • از دست دادن دامنه حرکت
  • دشواری ‌در عملکرد حرکتی سالمند
  • عزیزان شما ممکن است در برخی از

کارهای روزانه‌ خود مشکل داشته باشند یا در انجام فعالیت‌های حرکتی و انجام کارهایی که ‌نیاز به استفاده از پا و بازوها یا هردو می باشد، به مشکل بربخورند. درک این‌که بدانید آرتروز در سالمندان چگونه بر عملکرد حرکتی آن‌ها تأثیر می‌گذارد، می‌تواند به شما در نحوه مراقبت از سالمند مفید باشد.

دقت به موارد زیر در هنگام مراقبت از سالمند مبتلابه آرتروز می‌تواند بسیار مفید باشد.

درک شرایط سالمند

درک شرایط کسی که آرتروز دارد، می‌تواند به شما کمک کند تا بدانید که آن شخص نیاز به مراقبت دارد یا خیر. برای مثال کسی که روماتوئید داشته باشد، بر حرکت دست و اندام فوقانی او تأثیر می‌گذارد و ممکن است برای کارهایی مثل باز کردن درب بطری و استفاده از داروها و… مشکل پیدا کند. همچنین فرد مبتلا به آرتروز برای راه رفتن در پله‌ها نیز مشکل دارد. پس همواره نیازمند فردی جهت مراقبت و همراهی او هست.

خطوط ارتباطی را باز نگه‌دارید و با آن‌ها صحبت کنید

صحبت کردن با سالمندی که مبتلا به آرتروز است، مخصوصاً در رابطه با مشکلات و شرایط آن‌ها، باعث می‌شود شرایط آن‌ها را بهتر درک کنید و آن‌ها نیز افسرده نشوند و به‌خوبی با شما ارتباط برقرار کنند. چنانچه اطلاعات کافی در مورد پرستاری از سالمند مبتلا به آرتروز را ندارید می‌توانید از منابع مختلف همچون کتاب‌ها، رسانه‌ها و … استفاده کنید و همواره خود را بروز نگه‌دارید.

بدانید چه زمان کمک کنید و چه زمان دست نگه‌دارید

اکثر سالمندان مبتلا به آرتروز دوست دارند مستقل باشند. درست است که باید در کارهایی مثل پیاده‌روی و… به آن‌ها کمک کنیم ولی باید توجه کنیم که تا جایی که امکان دارد به آن‌ها اجازه دهیم مستقل باشند و فقط در موارد ضروری به آن‌ها کمک نماییم.

کمک به مدیریت در مصرف داروهای سالمندان مبتلابه آرتروز

گاهی اوقات کمک به سالمندی که آرتروز دارد، به معنی مدیریت کردن میزان مصرف داروهای آن‌ها و در مواردی که توانایی استفاده از دارو را ندارند کمک به آن‌ها و بردن داروها برای آن‌ها هست. به‌موقع مصرف کردن داروها از تأثیرگذارترین موارد مراقبت از سالمندان مبتلا به آرتروز می باشد.

کمک در استفاده از وسایل جانبی سالمند

افرادی که مبتلا به آرتروز هستند، نیاز به وسایل جانبی دارند. برای مثال بعضی از سالمندان برای راه رفتن به واکر نیاز دارند. وظیفه شما این است که نحوه استفاده ازاین‌دستگاه‌ها را به آن‌ها آموزش دهید و به آن‌ها کمک کنید.

تشویق و کمک به ورزش کردن

ورزش برای بسیاری از سالمندان مبتلا به آرتروز مفید است. جنب‌وجوش کمک می‌کند تا مفاصل و عضلات سالمندان از کار نیفتد. البته سالمندان مبتلا به آرتروز به علت شدت درد از ورزش ترس دارند. ما باید به آن‌ها کمک کنیم تا بدون سختی و درد ورزش کنند. همچنین شما می‌توانید کسانی که به‌تازگی از عمل جراحی مرخص شده‌اند را در ریکاوری بعد از عمل کمک کنید.
در مراقبت از سالمندان مبتلا به آرتروز توجه داشته باشید که شخصی که به آن کمک می‌کنید دوست دارد مستقل باشد. درنتیجه تا جایی که امکان دارد به او اجازه دهید کارهایش را خودش انجام دهد. همواره سعی کنید با این افراد ارتباط قوی برقرار نمایید تا چنانچه نیاز به کمک داشتند از درخواست کمک خجالت نکشند و با شما راحت باشند.

فیزیوتراپی چگونه می‌تواند در مراقبت از سالمند مبتلا به آرتروز دخیل باشد؟

فیزیو تراپیست ها افرادی آموزش‌دیده در زمینه آرتروز هستند. اگر اطرافیانتان مبتلابه آرتروز هستند آن‌ها را تشویق کنید به فیزیوتراپی بروند. پزشک متخصص ابتدا شرایط بیمار را رؤیت می‌کند سپس بسته به آن شرایط ورزش‌هایی به سالمند می‌دهد تا رشد بیماری جلوگیری کرده و در بعضی موارد حتی منجر به بهبود سالمند مبتلابه آرتروز نیز می‌شود. فیزیوتراپی شامل یک سری از ورزش‌ها با یا بدون استفاده از دستگاه هست که بسته به شرایط سالمند می‌تواند در خانه خود سالمند نیز انجام شود.
آرتروز می‌تواند یک بیماری بسیار دشوار باشد. زیرا افراد مبتلا به آرتروز دچار مشکلات متعددی می‌شوند. این مشکلات می‌توانند مشکلات حرکتی و ازاین‌دست سختی‌ها باشند. بنابراین باید آموزش‌های لازم را برای کمک به افراد مبتلابه آرتروز را یاد بگیریم تا در صورت نیاز به کمک در افراد نزدیکمان، آن‌ها را در این زمینه کمک کنیم تا در این بیماری سختی نکشند. بسیاری از خانواده‌ها به دلیل عدم آشنایی با این بیماری، از مواجه شدن سالمندانشان با این بیماری بسیار ترس دارند که دغدغه آن‌ها می‌تواند با مشاوره با کارشناسان ما و یا استفاده از مراقبان سالمند آموزش‌دیده برطرف شود.

0 دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *