خدمات پرستاری در مشهد

پرستار نوزاد، چرا باید پرستار برای نوزادم داشته باشم؟

پرستار نوزاد؛ در ماه آخر بارداری مادر علاوه بر کسی که در امور منزل به او کمک کند احتیاج به یک پرستار خبره دارد.
پرستار نوزاد دارای مجموعه ای از مهارت های مختلف و لازم برای نگهداری از مادر و نوزاد است. او با تشخیص شرایط مادر از تمامی نشانه هایی که باید به آنها توجه شود آگاه است و می تواند با آماده کردن مادر برای زایمان به او آرامش بدهد.

پرستار پس از زایمان به مادر نکات لازم جهت نگهداری از خود و کودک را یادآوری میکند و در تمام مراحل زایمان همراه او می باشد. همچنین او باید کلیه مراقبت های فیزیکی و احساسی را از مادر و نوزاد به عهده بگیرد. اغلب مادران پس از زایمان دچار افسردگی خفیف می شوند. پرستار باید آموزش های لازم را در این زمینه دیده باشد. در زمینه تغذیه هم پرستار باید به تمامی موارد مربوط به تغذیه مادر و نوزاد توجه کند. بنابراین نقش پرستار نوزاد در ابتدا حمایت از مادر به هر نحوی است که مورد نیاز می باشد.

وظایف پرستار و نگه دارنده نوزاد

  • ارزیابی و نظارت بر مادر برای اطمینان از روند بهبودی وی
  • تمیز کردن و نظارت بر نوزاد تازه متولد شده
  • بررسی منظم علامت حیاتی نوزاد
  • دادن داروها و آنتی بیوتیک ها و مسکن ها به مادر سر ساعت
  • آموزش لازم به مادر و پدر در مورد نحوه مراقبت از نوزاد
  • صحبت و همکاری با مشاوران تغذیه برای مادر
  • کمک به بهبود روحیه مادر پس از زایمان و توجه به نیازهای روحی وی

پرستار باید آمادگی مدیریت زمان در تمام ساعات شبانه روز را داشته باشد زیرا نوزاد در هر ساعتی ممکن است بیدار باشد و پرستار باید کاملا هوشیار و آگاه باشد. بر این اساس پرستار باید کاملا فردی با تجربه باشد. داشتن آموزش های لازم در این زمینه تاثیر گذار می باشد ولی تجربه نگهداری از نوزاد در منزل بیشتر می تواند پرستار را برای مواجهه با شرایط جدید مادر و نوزاد آماده کند.

 

از آنجایی که پرستار در بیشتر ساعات شبانه روز کنار مادر و نوزاد می باشد، باید در انتخاب پرستار نوزاد دقت زیادی شود. مادر باید بتواند ارتباط مناسبی با پرستار برقرار کند. پرستار نیز باید آمادگی رویارویی با شرایط استرس زا داشته باشد. مدیریت زمان بسیار مهم است در ماه های آغازین تولد نوزاد اکثر مادران مشکل کمبود وقت دارند.

همچنین پرستار بچه باید آمادگی بی خوابی های شبانه را داشته باشد. ممکن است تا مدت زمان طولانی ای نوزاد کل شب را بیدار باشد و پرستار باید بتواند جوری برنامه ریزی کند که هم به امور منزل برسد و هم بتواند نوزاد را در طول شب آرام نگه دارد.

حضور پرستار در هفته های آخر بارداری باعث می شود ارتباط لازم بین مادر و پرستار صورت بگیرد. پرستار با شرایط خانواده و قوانین محیط جدید آشنا شود و بتواند شرایط را برای حضور عضو جدید خانواده مهیا کند.

اگر استخدام پرستار با تولد نوزاد همزمان باشد استرس بیشتری را موجب می شود. تولد نوزاد برای والدین کمی استرس ایجاد می کند و اگر این همزمان باشد با حضور فرد جدیدی به عنوان پرستار کودک، استرس و فشار دو چندان می شود. در صورتی که یکی از دلایل اصلی استخدام پرستار نوزاد در منزل کاهش تنش و استرس های خانواده می باشد.

بنابراین اگر قرار است صاحب نوزادی شوید در ماه آخر بارداری اقدام به انتخاب و استخدام پرستار نمایید.

0 دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *