خدمات پرستاری در مشهد

پرستار سالمند چگونه خود را مدیریت کند؟

پرستار سالمند در وظایف روزانه مسئولیت های مختلفی را به عهده می گیرند. هر کدام به فراخور وظایف خود و شرایط سالمند باید مسئولیت های خود را رهبری و مدیریت نمایند. این رهبری می تواند درارائه خدمات با کیفیت بالا و اطمینان از ایمنی بیمار و تسهیل در انجام امور محوله تاثیر بسزایی داشته باشد.

پرستار سالمند باید بعد از گرفتن آموزش و کسب مهارت های لازم، به تدریج با سالمند سالم شروع به کار کند. ابتدا باید با تجربه اندوزی ریزه کاری های رفتار با سالمند را یاد بگیرد. ممکن است در شروع کار کمی خستگی و دلزدگی ایجاد شود. و همچنین ممکن است نتواند برنامه ی درستی برای کارهای روزمره و کارهای سالمند داشته باشد و بسیاری از کارها در پایان روز تلنبار شود. تمامی این موارد منجر به نارضایتی کارفرما و خستگی پرستار سالمند میشود که ممکن است در یک اقدام عجولانه تصمیم به ترک کار بگیرد و گمان کند هیچ گاه از پس این کار برنمیاید.

در صورتی که مثل تمامی کارها این کار نیز با یک برنامه ریزی درست و اصولی می تواند با نظم انجام شده و با ایجاد رضایت در سالمند زمینه پیشرفت را نیز فراهم آورد.

پرستار سالمند باید لیستی از تمامی کارهایی که به او محول شده است را یادداشت نماید. در این لیست از کوچکترین وظیفه که شاید کم و زیاد کردن تلویزیون بوده تا بزرگترین آنها که شاید خدمات پرستاری برای سالمند مانند گاواژ، ساکشن و … می باشد، باید ذکر شود. زمان تقریبی هر کدام را هم مشخص کند.

با تهیه این لیست متوجه می شود که چند ساعت در روز را درگیر می باشد. شاید مجبور شود تعدادی از وظایف را همزمان انجام دهد. مثلا باید برنامه ریزی کند در زمان که مشغول آشپزی است حتما در وقتهایی که کمی دستش آزاد می شود، گردگیری کند یا خانه را مرتب کند و لباسها در ماشین لباسشویی بریزد.

یا هنگامی که مشغول صحبت کردن با سالمند است، لباسهای شسته شده را اتو کند. در هر زمانی باید اولویت را با درخواست سالمند بگذارد. این به این معنی است که اگر مشغول مرتب کردن خانه یا آشپزی می باشد و سالمند از او تقاضای بردن به سرویس بهداشتی یا تعویض پوشک را داشت، این کار را به تعویق نیندازد. رافتار سالمندان در بیاری از موارد مانند کودکان می باشد بنابراین در صورتی که تقاضایی داشته باشند و بلافاصله به آن توجه نشود، بد خلق می شوند و اعتراض میکنند.

پرستار سالمند با داشتن مدیریت و سبک رهبری خاص می تواند حس اعتماد را در بین اعضای خانواده ایجاد کند. وقتی خانواده اطمینان حاصل کنند که استانداردهای حرفه ای در این شغل رعایت می شود، اگر گاهی نارضایتی نیز پیش بیاید، می دانند که بر اساس شرایط موجود بهترین اقدام ممکن صورت گرفته و واقعا پرستار کودک در این زمینه کم کاری نکرده است.

پرستار باید در عین حال که برای تمامی فعالیت های روزمره برنامه ریزی داشته باشد
و برای نگهداری از سالمند در منزل توانایی کافی داشته باشد، خود را برای رویارویی با شرایط جدید نیز آماده کند. در هر حال ممکن است سالمند در بعضی روزها احتیاج به مراقت و همراهی بیشتری داشته باشد یا با شروع آلزایمر یا بیماری جدید، پرستار می بایست برنامه روزانه را کمی تغییر دهد. شاید دیگر مانند گذشته نیازی به پیاده روی همراه سالمند در بعد از ظهر ها نباشد ولی در عین حال باید بیشتر با او صحبت کند که جلوی پیشروی بیماری زوال عقل را بگیرد.

0 دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *