خدمات پرستاری در مشهد

پرستاری از بیمار مبتلا به اسکیزوفرنیا

در خدمات پرستاری از بیمار اسکیزوفرنی، لازم است نزدیکان بیمار بدانند که اسکیزوفرنی دارای علائم متفاوتی می باشد و روند بیماری یک الگوی قابل پیش بینی یا چند مرحله ای دارد. پرستار بیمار باید با چهار مرحله بیماری یعنی مراحل پیش رونده، حاد، تثبیت، مراقبت و نگهداری آشنایی داشته و روش های مراقبت و پرستاری از بیمار در هر مرحله را به خوبی بداند.

اصطلاحات رایج در خدمات پرستاری از بیمار اسکیزوفرنی

روان پریشی: بیمار قادر به درک یا دیدن واقعیت نیست. گاهی اوقات گفته می شود که فرد در دنیای خود می باشد. آنها به واقعیت های مشابه، مثل یک فرد معمولی پاسخ نمی دهند.

توهم: معمولا یک نشانه اختلال روانی مغزی است،که یک باور ثابت غلط را درست می پندارند، به عنوان مثال، بیمار معتقد است که او یک میلیونر است. توهمات نیز می تواند بر اساس محتوای طبقه بندی شود. در توهمات بزرگتر،  بیمار اعتقاد دارد که او شخصی است که از اهمیت زیادی برخوردار است،  مثلا من ملکه انگلستان هستم. در توهمات آزار و شکنجه، که بیمار بر این باور است که آنها برای سوء استفاده یا آسیب زدن انتخاب شده اند.

هذیان: شنیدن، دیدن، بوییدن یا احساس چیزی که وجود ندارد. بیمار ممکن است صداهایی را بشنود که آنها را به انجام کارهایی وادارند یا ممکن است شخص یا حیوان یا شئ ای را ببینند. که وجود ندارد.

توهم دیداری: یک فریب چشم است و یک دید غیر واقعی است. به طور مثال ممکن است یک دستگاه IV در کنار تخت بیمار باشد، اما بیمار آن  را به عنوان فردی که روی آنها ایستاده است،  می بیند.

پارانویا: بیمار سوء ظن نامعقولی دارد و نمی تواند باور خودش را تغییر دهد. به طور مثال، بیمار ممکن است اعلام کند که در اتاق او پلیس وجود دارد.

علائم اسکیزوفرنی

در خدمات پرستاری از بیمار اسکیزوفرنی لازم است بدانید که اسکیزوفرنی یک الگوی قابل پیش بینی یا چند مرحله ای دارد. علائم بیشتر به مثبت، منفی، شناختی و عاطفی طبقه بندی می شوند. علائم مثبت مانند توهم یا تصورات غیر معمول است. علائم منفی به عنوان رفتارهایی است که باید وجود داشته باشند، اما از انگیزه یا فرایند فکری نشات نمی گیرند.

علائم شناختی، الگوهای تفکر غیر معمول هستند. علائم عاطفی، نشانه های مضر احساسات و عبارات را توصیف می کنند. بیمار باید حداقل دو نشانه را برای یک ماه در یک دوره شش ماهه داشته باشد. علائم در هر فاز ممکن است در مدت زمان و یا شدت متفاوت باشد.

مراقبت از بیمار اسکیزوفرنی

در خدمات پرستاری از بیمار اسکیزوفرنی باید بدانیم که مراحل بیماری به شرح زیر است:

• مرحله پیش رونده

معمولا در نوجوانان رخ می دهد و ویژگی های کسری اجتماعی مانند کاهش عملکرد فرد در مدرسه را نشان می دهد. ممکن است تغییراتی در روند افکار بیمار پیش بیاید، مثلا ایده های عجیب و غریب در ذهن او وجود داشته باشد. بیمار ممکن است علائم انزوای اجتماعی نشان دهد در حالیکه در زمانی بسیار برونگرا بوده است. شناخت علائم در این مرحله بسیار نکته ظریفی است و تجزیه و تحلیل و توصیف آن دشوار است.

• مرحله حاد

شروع بیماری است. علائم بیماری در بیمار، موجود و فعال هستند. علائم ممکن است در انواع توهم، هذیان، برداشت یا علائم دیگر مرتبط با اختلال باشد. بیمار در این مرحله معمولا بستری و درمان می شود.

• مرحله تثبیت

دوران بازگشت بیمار به عملکرد طبیعی تر است. علائم بیماری شروع به فرونشاندن کرده و به حالت قابل کنترل تبدیل می شوند. بیمار ممکن است در یک مرکز مسکونی و طبق یک برنامه روزانه تحت نظر یک پرستار در منزل قرار گیرد.

• مرحله مراقبت و نگهداری

بازگشت به یک عملکرد پایه است. توجه داشته باشید که ممکن است بیماران هرگز به حالت تشخیص پیش از اسکیزوفرنی بازنگردند. آنها می توانند با کمترین کمک همه کارهای خود را انجام دهند. با این حال، آنها در تمام طول عمر بایستی دارو درمانی شوند.
بیمار مبتلا به اسکیزوفرنیا دچار اختلال در تفکر یا عملکرد شناختی می شود. در خدمات پرستاری از بیمار اسکیزوفرنی ، مهم است که به یاد داشته باشید این بیمار در طول بیماری های هذیان، توهم و پارانویا، ممکن است قادر به پاسخگویی یا ارتباط گیری مناسب، نمی باشد. گفتارشان ممکن است قابل فهم نباشد، و یا ممکن است به طور عادی ارتباط برقرار نکنند.

خدمات پرستاری از بیمار اسکیزوفرنی

پرستار بیمار باید بداند که درک بیمار و صبور بودن، مهمترین ویژگی های مراقبت از این شخص است. هذیان ها، توهمات، یا پارانویا برای آنها ترسناک است. ارتباطات خوب بسیار مهم است. تظاهر نکنید که توهم های شخص را می بینید یا می شنوید. با او به آرامی و با آرامش صحبت کنید.

در مورد دست زدن به شخص مراقب باشید ، این ممکن است آنها را بیشتر ناراحت کند. به او بگویید: “من می دانم که صداها برای شما واقعی هستند ولی من آنها را نمی شنوم”. این طرز صحبت به  پرستار بیمار یا مراقبت کننده  اجازه می دهد صادق باشد و ممکن است به بیمار کمک کند که بپذیرد صداها واقعی نیستند. این کار باعث می شود تا بیمار بتواند توهم را کنترل کند.
در پرستاری از بیماراسکیزوفرنی، توجه کنید که ارتباط گیری با بیمار ممکن است دشوار باشد زیرا آنها می توانند در ذهن خود، کلمات را قاطی کرده و با زبان خود توسعه دهند.

درک صحیح و درست از بیمار اسکیزوفرنی در پرستاری او

به یاد داشته باشید که بیمار فکر می کند شما می توانید آنها را درک کنید برای اینکه بیمار را به سمت واقعیت هدایت کنید،  مهم است که در صحبت با او از نام او استفاده کنید و هر بخشی از مکالمه او را که درک می کنید، تایید نمایید.
در خدمات پرستاری از بیمار اسکیزوفرنی، سعی کنید با پیش بینی نیازهای او گفتگو را رمزگشایی کنید. روشن کنید که بیمار سعی دارد چه چیزی به شما بگوید با توضیح دادن این عبارت که: ” من مطمئن نیستم منظور شما چیست یا مطمئن نیستم که شما سعی می کنید چه چیزی به من بگویید.  لطفا می توانید سعی کنید آن را دوباره به من توضیح دهید ؟”
در خدمات پرستاری از بیمار اسکیزوفرنی، توجه داشته باشید که مسئولیت درک درستی از بیمار، با پرستار بیمار یا مراقبت کننده می باشد. این کمک می کند تا بیمار دریابد که آنها درک می شوند و هر گونه اضطراب یا شرمندگی برای بیمار را کاهش می دهد.

بیمار همچنین ممکن است صحبت های شما را با یک تفکر بنیادی یا تفکر تحت الفظی برای خود تفسیر کند. به همین دلیل از استفاده از عبارات انتزاعی اجتناب کنید و یا عبارات کلیشه ای مانند “پرنده صبحگاهی کرم می گیرد.” به کار نبرید، این می تواند توسط بیمار اشتباه تفسیر شود.

پرستاری از بیمار اسکیزوفرنی

در خدمات پرستاری از بیمار اسکیزوفرنی، باید توجه کنید که این سوال که “آیا بیمار صداهایی را می شنود؟” می تواند مداخله زودهنگام باشد، اگر بیمار هذیان می گوید، مشاهدات خود را به پرستار ارشد گزارش دهید. همچنین دقت کنید که چه عوامل محیطی را می توانید بردارید یا حذف کنید.

مشارکت دادن بیمار اسکزوفرنی در فعالیت ها

بیمار ممکن است با خود بخندد، یا با خود صحبت کند ، یا چشم های خود را در اطراف اتاق بچرخاند یا یک منطقه خاص را تماشا کند. مشارکت دادن او در فعالیت ها می تواند به کاهش برداشت اجتماعی و همچنین رفتار نامناسب او کمک کند و انگیزه های مثبت او را افزایش دهد.

به یاد داشته باشید که فعالیت باید در سطح عملکرد بیمار باشد. برخی از فعالیت های در نظر گرفته شده عبارتند از نقاشی، خواندن، گوش دادن به موسیقی یا راه رفتن، کمک در نظافت منزل. این ها فعالیت هایی در زمان حاضر و در محل کنونی هستند. این فعالیت ها، بر شرکت داشتن بیمار در فعالیت های مبتنی بر واقعیت متمرکز است و برای کمک به آنها در مقابله با این علائم بسیار مهم است.

نحوه برخورد پرستار بیمار اسکیزوفرنی با توهمات بیمار

در خدمات پرستاری از بیمار اسکیزوفرنی، هنگامی که یک بیمار توهم را تجربه می کند، مهم است که در مراقبت از او روی واقعیت ها تمرکز کنید. بهتر است جهت ارزیابی این توهم و افزایش  اطلاعات خود در این مورد از پرستار ارشد سوال کنید.

بیمار ممکن است به عنوان یک تلاش برای درک محیط خود از توهمات استفاده کند. در صورتی که بیمار مشکوک باشد، برای ارتقاء اعتماد او تلاش کنید مثلا در صورت امکان از همان کارکنان قبلی استفاده کنید و با بیمار صادق باشید. فعالیت ها باید برای یک بیمار مشکوک، بیشتر از بقیه بیماران باشد.

آگاه باشید که بیمار ممکن است معتقد باشد مواد غذایی آنها مسموم شده یا کنترل شده است. می توانید به او بسته ای بدهید تا غذای خود را با نظارت خود باز کند یا به آنها اجازه دهید میان چند گزینه، فعالیت های خود را خودش انتخاب کنند تا آنها احساس کنترل بیشتری بر محیط خود پیدا کنند.

نحوه برقراری ارتباط غیرکلامی صحیح در پرستاری از بیمار اسکیزوفرنی

یکی دیگر از جنبه های مهم مراقبت در خدمات پرستاری از بیمار اسکیزوفرنی ، ارتباط غیر کلامی مراقب با بیمار است. ارتباط غیر کلامی شامل کارهایی است که  بیان نمی شود، بطور مثال تن صدا، طرز ایستادن، تماس چشمی، حالت های چهره و تحرکات را شامل می شود.

در صورت تعامل با بیمار، مطمئن باشید که با شخص برخورد چهره به چهره داشته باشید. حفظ تماس با چشم، ایستادن در نزدیکی فرد، اما نه خیلی نزدیک، سعی کنید خود را در سطح بیمار قرار دهید، حالت چهره شما باید علاقه یا نگرانی شما را نشان دهد و با آرامش و به آرامی با او صحبت کنید.

همچنین لازم است فراموش نکنید که بیماران مبتلا به اسکیزوفرنیا با حافظه مشکل دارند و ممکن است نیاز باشد تا چندین بار مراحل یا عبارات مورد نیاز را تکرار نمایید. این بیمار می تواند به سرعت به افزایش محرک ها واکنش نشان دهد. ممکن است جلسات یا کارهای گروه هی کوتاه تر باشد. تعاملات و ارتباطات باید به بیمار کمک کند تا احساس راحتی بیشتری داشته و علائم را کاهش دهد.

مراقبت های ایمنی در خدمات پرستاری از بیمار اسکیزوفرنی

در خدمات پرستاری از بیمار اسکیزوفرنی، باید مراقبت های ایمنی لازم را انجام دهید. اگر بیمار تحریک شود، ابتدا مراقبت کننده باید اقدام به محافظت از خود کند. هنگام برقراری ارتباط با بیمار، اطمینان حاصل کنید که درب به شما نزدیک است و بین شما و بیمار نیست.

در صورت لزوم باید مسیر فرار را مشخص کنید. در صورت نیاز، برای کمک گرفتن تماس تلفنی بگیرید. هرگز سعی نکنید وضعیت را خودتان به تنهایی کنترل کنید. همیشه از محیط اطراف خود آگاهی داشته باشید و بدانید که چگونه آشفتگی یا اضطراب در بیمار را تشخیص دهید.

0 دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *