خدمات پرستاری در مشهد

مراقبت از افراد مسن در منزل

هنگام مراقبت از افراد مسن تعدادی از مسایل مهم وجود دارد که باید در نظر گرفت. افراد مسن به حمایت بیشتری برای نگهداری در منزل احتیاج دارند. باید این وظیفه را به افرادی که دانش و تجریه و توانایی زیادی در این زمینه دارند، سپرده شود. نیازها در افراد مسن بسیار متفاوت است و در صورتی که به درستی دیده نشود و به آن رسیدگی نشود می تواند در سلامت جسم و روح افراد مسن تاثیر بسزایی بگذارد.

بسیاری از افراد سالخورده از برآورده نشدن نیاز های خود صحبت نمی کنند. برای نگهداری از سالمند در منزل باید یک مراقب حرفه ای سالمند، خود به شناسایی نیازها بپردازد و آنها را کشف و برآورده کند. بدیهی است که افراد مسن توانایی رفع و رجوع کردن همه نیازهای شخصی خود را ندارند و بسیاری از آنها توسط فرزندان و خانواده نیز برطرف نمی گردد. بنابراین این شکاف صرفا توسط یک مراقب پر می شود.

 

نگهداری از سالمندان در منزل

برای پر کردن این شکاف مراقبین باید یک چک لیست از فعالیت های خود برای نگهداری از سالمند در منزل داشته باشند. آنها باید به تمام امور شخصی فرد سالخورده رسیدگی کنند. در صورتی که نیاز به یادآوری دارند به آنها یادآوری کنند. به عبارتی مراقب باید در تمام ساعات شبانه روز خود را نزدیک به سالمند حس کند تا نیاز های او را درک نماید. نیاز هایی از قبیل مراقبت های بهداشتی مانند حمام کردن و بهداشت فردی تا نیازهایی مانند هم صحبتی و میل به دیده شدن و مورد توجه قرار گرفتن.

پیری فرایندی است که برای هر کسی اتفاق می افتد. فارغ از اینکه در گذشته چه قدرت و محبوبیتی داشته باشد زمانی فرا می رسد که فرد برای انجام ساده ترین امور شخصی خود نیاز به کمک اطرافیان است. همین امر می تواند زمینه ساز افسردگی و غم و اندوه باشد. بیماری و کم توانی می تواند عزت نفس را از افراد مسن و سالخورده بگیرد و کم کم کنترل امور از دستشان خارج شود. اکنون مجبور هستند به دستورات شما گوش دهند و ناتوانی در انجام امور شخصی و گاه عدم تحرک ،شرایطی را پیش می آورد که در چند سال گذشته برایشان قابل تصور نبود.

وظیفه مراقب این است که به آنها کمک کند دوباره به زندگی بازگردند. آنها باید احساس کنند هنوز قدرت دارند و اجازه داشته باشند کارهای کوچکی که به آنها حس اقتدار می دهند را شخصا انجام دهند. مراقب باید ساعاتی در روز با او خلوت کند و به اجازه دهد از قهرمانی ها و گذشته خود تعریف کند. افراد مسن از اینکه دیگران شرح موفقیت های گذشته شان را گوش کنند لذت می برند و این فرصت را باید پرستار سالمند برای او فراهم نماید.

مراقب باید بداند که افراد مسن گاهی عصبی و بدخلق می شوند و ممکن است رفتارهای کودکانه داشته باشند. باید آنها را درک کرد و با صبوری و مهربانی اجازه دهند این بحران های موقتی عبور کند. وظیفه مراقب حفظ آرامش است و بدون کج خلقی به سالمند کمک کند که شرایط بهتری را تجربه کند.

داشتن یک رابطه محرمانه میتواند به روحیه سالمند کمک کند. گاهی اوقات با هم در مورد مسایلی صحبت کنید و بخندید و البته حواستان باشد پا را فراتر نگذارید. نباید انتظار داشته باشید همه رازهای خانوادگی اش را به شما بگوید ولی گاهی اجازه بدهید با شما درد دل کند. مراقب نیز نباید خیلی از مسایل زندگی خصوصی اش چیزی در میان بگذارد. از اشتراکات خود سخن بگویید تا زمینه ساز یک هم صحبتی آرام و بدون دغدغه باشد.

0 دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *